Implementering av sirkulær økonomi i en byggherrerådgivende bedrift
Description
Full text not available
Abstract
Med bakgrunn i FNs 17 bærekraftsmål, fremstår byggebransjen som en nøkkelsektor med et potensial til å påvirke flere av målene. Byggebransjen bidrar vesentlig til avfall og ressursforbruk. Implementering av sirkulærøkonomiske prinsipper kan dermed være avgjørende for å redusere denne negative miljøpåvirkningen.
Formålet med oppgaven er å undersøke hvordan byggherrerådgivere kan implementere sirkulær økonomi, samt identifisere hvilke tiltak som kan fremme denne omstillingen. Dette har resultert i problemstillingen:
"Hvordan kan en bedrift innen byggherrerådgivning implementere sirkulær økonomi internt i sin bedrift og i sine prosjekter?"
Metodisk benytter oppgaven en kvalitativ tilnærming. Litteraturstudiet gir oversikt over eksisterende teori, mens dybdeintervjuene med informanter fra relevante bedrifter gir innsikt i erfaringer fra bransjen og ulike perspektiver. Litteraturen ble valgt gjennom søk i ulike databaser, og inkluderer artikler og rapporter om sirkulære forretningsmodeller, og barrierer og drivere for sirkulær økonomi.
Ifølge resultatene er det uklart hva sirkulær økonomi faktisk omfatter, og informantene etterspør en mer håndfast definisjon. Resultatene viser videre at flere drivere og barrierer for implementering av sirkulær økonomi i byggherrerådgivende bedrifter er sentrale. Blant driverne fremstår lover og krav fra forskrifter, omdømme og bevissthet rundt bærekraft som de største. Blant barrierene pekes det i størst grad på lover og krav fra forskrifter, kostnader og kunnskapsmangel. Sirkulære forretningsmodeller handler om hvordan man kan drive forretningen sin mer sirkulært, og innebærer blant annet mer sirkulær verdiskaping internt og eksternt, fokus på optimalisering av ressursbruk og kompetanse, og å skape gode kunderelasjoner.
Diskusjonen presenterer en egendefinert definisjon av sirkulær økonomi, samt aspekter av hva det innebærer for en byggherreådgiver å kalle seg sirkulær. Samarbeid fremstår som en viktig nøkkelfaktor for å fremme sirkulær økonomi. Økonomiske insentiver og regulatoriske krav er viktige faktorer for å drive implementeringen fremover. Behovet for økt kunnskap og opplæring om sirkulær økonomi blant både rådgivere og kunder er også fremtredende. For å bidra til en sirkulær omstilling må bedriftene tilpasse seg ved å utvikle og implementere hensiktsmessige forretningsmodeller som understøtter sirkulære prinsipper.
Oppgaven konkluderer med at implementering av sirkulær økonomi i byggherrerådgivende bedrifter krever en helhetlig tilnærming av flere faktorer. En håndfast definisjon av sirkulær økonomi kreves for en vellykket implementering. Drivere må fremmes, samtidig som det må rettes fokus mot å overvinne barrierene. Byggherrerådgiverne må videre inkludere sirkulære elementer i forretningsmodellene sine. In light of the United Nations' 17 Sustainable Development Goals, the construction industry emerges as a key sector with the potential to influence multiple goals. The construction industry significantly contributes to waste and resource consumption. Thus, implementing circular economic principles is crucial to reduce this negative environmental impact.
The purpose of this thesis is to investigate how construction consultancy firms, tasked with advising clients in projects, can implement circular economy principles and identify measures that can promote this transition. This has led to the research question:
"How can a construction consultancy firm implement circular economy principles internally within its organization and in its projects?"
The methodology of this thesis adopts a qualitative approach. A literature review provides an overview of existing theories, while in-depth interviews with informants from relevant companies offer insights into industry experiences and various perspectives. The literature was selected through searches in various databases and includes articles and reports on circular business models, and barriers and drivers for the circular economy.
According to the results, there is ambiguity regarding what circular economy actually entails, with informants requesting a more tangible definition. Furthermore, the findings highlight several drivers and barriers to the implementation of circular economy principles in construction consultancy firms. Key drivers include legislation and regulatory requirements, reputation, and sustainability awareness. Major barriers identified include legislation and regulatory requirements, costs, and lack of knowledge. Circular business models includes how the company can operate more circularly, including enhanced circular value creation internally and externally, optimizing resource use and expertise, and building strong customer relationships.
The discussion presents a self-defined definition of the circular economy and aspects of what it means for a construction consultancy firm to be considered circular. Collaboration is highlighted as a critical factor in implementing the circular economy. Economic incentives and regulatory requirements are crucial for driving implementation forward. The need for increased knowledge and education on the circular economy among both consultants and clients is also prominent. To contribute to a circular transition, companies must adapt by developing and implementing appropriate business models that support circular principles.
The thesis concludes that implementing circular economy principles in construction consultancy firms requires a comprehensive approach involving multiple factors. A concrete definition of the circular economy is necessary for successful implementation. Drivers must be promoted, while efforts should focus on overcoming barriers. Construction consultancy firms must further incorporate circular elements into their business models.