Bærekraftkompetanser i pluralistisk bærekraftundervisning
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3837]
Abstract
Denne studien presenterer utviklingen av en lærerveiledning som kombinerer enpluralistisk tilnærming til bærekraftundervisning med de tre bærekraftkompetansenesystemtenkningskompetanse, verditenkningskompetanse ogfremtidstenkningskompetanse. Det overordnede målet med studien er å bidra til åforbedre utdanning for bærekraftig utvikling i naturfag i ungdomsskolen med særlig fokuspå elevers handlingskompetanse, noe den utviklede lærerveiledningen skal bidra til.Metoden som er brukt i utviklingen og videreutviklingen av lærerveiledningen erdesigneksperiment, som er en type pedagogisk designforskning (Bjørndal, 2013).Førsteutkastet av lærerveiledningen ble utviklet i en forberedelsesfase basert på enlitteraturgjennomgang knyttet til utdanning for bærekraftig utvikling. Utkastet blederetter videreutviklet gjennom to sykluser i selve gjennomføringsfasen. Første syklusbesto av en refleksjonsdialog med en lærerekspert i bærekraftkompetansene, somprimært ga tilbakemeldinger på det faglige innholdet. Den andre syklusen besto av enspørreundersøkelse med naturfagslærere i ungdomsskolen, som ga didaktiske oggenerelle tilbakemeldinger på utkastet til lærerveiledninga.Lærerveiledninga ble utviklet på bakgrunn av litteratur og tidligere forskning, som blantannet peker på utfordringer skoler og lærere møter i arbeidet med utdanning forbærekraftig utvikling, og på prinsipper og tilnærminger som vil bidra til å forbedre disseutfordringene. Basert på tilbakemeldingene fra respondentene kan lærerveiledninga bidratil å imøtekomme noen av disse utfordringene. Flere lærere svarte at de ville talærerveiledninga i bruk selv i egen undervisning og alle svarte at den gjør dem i bedrestand til å lage lignende undervisningsopplegg selv. This study presents the development of a teacher's guide that combines a pluralisticapproach to sustainability education with the three sustainability competences systemsthinking competency, values-thinking competency and futures-thinking competency. Theoverarching goal of the study is to contribute to the improvement of education forsustainable development in science education at the secondary school level. The studyhas a particular focus on students' action competence, which the developed teacher'sguide aims to support.The method used in the development and further refinement of the teacher's guide isdesign experiment, a type of educational design research (Bjørndal, 2013). The first draftof the teacher's guide was developed in a preparation phase based on a literature reviewrelated to education for sustainable development. The draft was further refined throughtwo cycles in the actual implementation phase. The first cycle consisted of a reflectiondialogue with a teacher expert in sustainability competencies who primarily providedfeedback on the academic content. The second cycle consisted of a survey withsecondary school science teachers, who provided didactic and general feedback on theguide.The teacher's guide was developed based on literature and previous research thatpointed out challenges schools and teachers face in work with education for sustainabledevelopment, as well as principles and approaches that could help address thesechallenges. Based on the feedback from the respondents, the teacher's guide can help tomeet some of these challenges. Several teachers indicated that they would use the guidein their own teaching, and all responded that it equips them to create similar teachingplans themselves.