«Jeg tenker at når man jobber så tett med barn, så kjenner man det fort» En kvalitativ studie av ulike profesjoners erfaringer med å legge til rette for samtaler med barn de kjenner på en bekymring for
Master thesis

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3150458Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3908]
Sammendrag
I denne studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer tre ansatte i skolen, en helsesykepleier og en barnevernspedagog har med å legge til rette for samtaler med barn de kjenner på en bekymring for. Hensikten med undersøkelsen har vært å få et bredere blikk og innsikt i hvordan man kan møte barn og unge i vanskelige livssituasjoner, samt hvordan man kan legge til rette for at barna kan fortelle om dette. Mennesker som jobber med barn vil svært sannsynlig møte situasjoner hvor en bekymring overfor et barn vekkes. Da vil det være av stor betydning å ha et innblikk i andres erfaringer fra hvordan de har jobbet med barnet i fasen fra en bekymring oppstår og til et eventuelt tiltak kan settes i gang. Med dette som grunnlag er problemstillingen:
Hvilke erfaringer har tre ansatte i skolen, samt en helsesykepleier og en barnevernspedagog med å legge til rette for samtaler med barn de kjenner på en bekymring for?
For å undersøke problemstillingen har jeg tatt i bruk en kvalitativ metode, dybdeintervju, hvor jeg ved hjelp av 5 informanter har jeg fått et innblikk i deres erfaringer med å legge til rette for samtaler med barn som vekker bekymring. Datamaterialet har jeg videre analysert ved hjelp av en tematisk analyse, hvor funnene ble lagt fram under fire hovedkategorier: Grunn til bekymring, sosiale rammer for samtale, fysiske rammer for samtale og erfaring gir erfaring.
Funn som utpeker seg er at bekymring overfor et barn kan bunne i en følelse den voksne kjenner på vedrørende barnets atferd, som utløser denne bekymring. Å ha relasjon til barnet kan spille en stor rolle i samtaler, som kan være preget av tidligere forventinger til hverandre. Informantene hevder at nysgjerrighet og interesse er holdninger man bør fremme i møte med barn, for å finne ut hva som kan ligge til grunn for bekymringen. Videre er flere opptatt av at å være åpen og ærlig kan være viktigere enn man tror, som kan ha stor betydning for barnet. Informantene er opptatt av at uformelle rammer kan skape trygghet til å få barnet til å fortelle, men at det kan være viktig å gripe øyeblikket når barnet oppsøker kontakt, fordi det kan føre til at man imøtekommer barnet når det har behov for en samtale. Disse erfaringene som informantene har fortalt om, bunner i en kunnskap om hvordan man møter barnet og dens opplevelser, som har blitt tilegnet gjennom tid og erfaring.
Studien har som formål å hjelpe nyutdannede lærere og andre som jobber med barn, til å legge til rette for samtale når en bekymring vekkes. Ved å bli bevisst og reflektert over egen praksis i møte med andre, kan man imøtekomme et barn på en god måte. Det bunner i et grunnleggende menneskesyn og holdningen man møter andre mennesker med. In this study, I have investigated the experiences of three employees in Norwegian schools, in addition to a nurse and a child welfare officer in facilitating conversations with children they are concerned for. The purpose of the study has been to gain a broader view and insight into how to meet children and young people in difficult life situations, and how to facilitate the children to share their stories. People who work with children are likely to come across situations where a concern for a child is raised. It will be of great importance to have an insight into other people's experiences from how they have worked with the child during the phase from when a concern arises until any measures can be initiated. With this as a basis, the thesis of this paper is:
What experiences do three employees in Norwegian schools, as well as a health nurse and a child welfare officer have in facilitating conversations with children they are concerned for?
In order to investigate the issue, I have adopted a qualitative method with in-depth interviews with 5 informants, to gain insight into the informants´ experiences of facilitating conversations with children who concern them. I have further analyzed the data material using a thematic analysis, where the findings were presented under four main categories: “Reason for concern”, “social framework for conversation”, “physical framework for conversation” and “experience gives experience”.
Findings that stand out are that concerns for a child can be rooted in a feeling the adult has regarding the child´s behavior, which may trigger this concern. Having a good relation with the child can play a big role in conversations, which may be based on previous expectations of each other. The informants claim that curiosity and interest are attitudes that should be fostered when meeting children, in order to find out what may be the reason for the concern. Furthermore, several are concerned that being open and honest can be more important than you think, which can be of great importance to the child. The informants point out that informal frameworks can create security for the child to tell, but that it can be important to seize the moment when the child seeks contact, because it can lead to accommodating the child when there is a need for conversation. The informants´ experiences are based on knowledge on how to meet the child and it´s experiences, that has been acquired through time and experience.
The purpose of the study is to help newly qualified teachers and others who work with children to facilitate conversation when a concern is raised. By becoming aware and reflecting on one's own practice in meeting others, one can accommodate a child in a good way. It is rooted in a fundamental view on humans and the attitude with which you meet other people.