The Sound of a Galaxy Far, Far Away
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg den musikalske identiteten i live-action-filmene og - TV-seriene fra Star Wars-universet og ser på den som sin egen merkevare. Forskningsprosjektet bygger på eksisterende litteratur, og prøver å fylle et hull i den vitenskapelige diskursen om andre komponister enn John Williams i Star Wars-musikk. Gjennom en omfattende analyse definerer denne studien musikken til disse filmene og seriene som en egen merkevare, og viser et dynamisk samspill mellom tradisjon og innovasjon. Merkevareanalysen begynner med en undersøkelse av de mest sentrale musikalske elementene til stede i "Skywalker-sagaen", hvor heroiske og militaristiske musikkuttrykk, distinkte ledemotiv og orkesterarrangementer blir identifisert som kjernen i Star Wars-musikksjangeren. Videre tar studien for seg filmene Rogue One og Solo, i tillegg til live-action-TV-seriene. Da blir det imidlertid tydelig at selv om disse kjerneelementene fortsatt står sterkt, utvider det etablerte musikalske uttrykket seg ved bruk av variasjoner og fusjoner.
Spesielt TV-seriene viser seg å avvike fra de etablerte musikalske normene, og inkluderer elementer fra andre filmmusikalske sjangere som musikk fra westernfilmer, actionfilmer, samuraifilmer og moderne science fiction. Disse avvikene flytter grensene til den tradisjonelle Star Wars-lyden, samtidig som den understreker tilpasningsevnen og allsidigheten til Star Wars’ musikksjanger. Videre fremhever denne studien også bevisst bruk og nytolkning av John Williams’ musikalske stil og ledemotiv, i tillegg til introduksjonen av nye ledemotiv. Dette forsterker musikkens merkevareidentitet, med bruk av nostalgi som merkevareteknikk. Den strategiske bruken av ledemotiver gir disse motivene en funksjon som musikalske merkevarelogoer, og forankrer Star Wars’ musikalske merkevare på tvers av ulike filmer/serier, samtidig som den forsterker forbindelsen til spesifikke karakterer og fortellinger. Gjennom sjangersammenslåing, nostalgisk resonans og strategisk bruk av ledemotiver, fortsetter merkevaren Star Wars- musikk å fengsle publikum og opprettholde sin status som en integrert del av den ikoniske, stadig utviklede Star Wars-franchisen. This master’s thesis explores the musical identity within the live-action installments of the Star Wars franchise as its own brand. The research builds on existing literature, acknowledging a gap in scholarly discourse regarding composers other than John Williams in the music for the franchise. Through a comprehensive analysis, this study defines the music of these installments as its own brand, showcasing a dynamic interplay between tradition and innovation. The brand-analysis begins with an examination of core musical elements present in the “Skywalker saga”, identifying heroic, militaristic styles, distinct leitmotifs, and orchestral arrangements as foundational pillars of the Star Wars musical genre. As the study progresses to encompass additional installments such as Rogue One, Solo, and the live-action television series, however, it becomes evident that while these core elements persist, variations and fusions expand the established musical expression.
The live-action television series, in particular, demonstrate a willingness to diverge from established norms, incorporating soundtrack conventions from genres such as Westerns, action films, samurai films, and contemporary science fiction. This divergence, while challenging the traditional Star Wars sound, underlines the adaptability and versatility of the franchise's musical genre. Furthermore, this study also highlights the deliberate incorporation and reinterpretation of John Williams’s musical style and themes alongside the introduction of new leitmotifs, validating the music of these installments as a distinct brand, using nostalgia as a branding technique. The strategic use of leitmotifs serves as musical brand logos, anchoring the Star Wars musical brand across various installments while simultaneously reinforcing its connection to specific characters and narratives. Through genre-merging, nostalgic resonance, and the strategic use of leitmotifs, the brand of Star Wars music continues to captivate audiences and maintain its status as an integral component of the iconic, ever-adapting franchise's enduring legacy.