Vurdering og læring, to sider av samme sak? En studie om hvordan elever og lærere oppfatter formativ vurdering i funksjoner på 10. trinn.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3150007Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3899]
Sammendrag
Formativ vurdering blir beskrevet som vurdering for læring og underveisvurdering i opplæringsloven. Elevene skal forstå hva som skal læres, få vite hva de mestrer, og få veiledning i hvordan de kan øke kompetansen sin (Forskrift til opplæringsloven, 2020, §3-3). Denne studien ønsker å undersøke hvordan elever og lærere oppfatter formativ vurdering i matematikk, nærmere bestemt i tema funksjoner på 10. trinn.
For å finne svar på forskningsspørsmålet, har vi innhentet både kvantitative og kvalitative data. Fire klasser på 10. trinn har først besvart et spørreskjema, deretter har fjorten elever deltatt i fire fokusgruppeintervju, og matematikklærerne til disse fire klassene, har deltatt i et semistrukturert intervju. Utgangspunktet for studien sitt design er nøkkelstrategiene for formativ vurdering, utarbeidet av Wiliam og Thompson (2011) og utvidet av Anderson og Palm (2017). I tillegg er Shute (2011) sine anbefalinger om tilbakemeldinger også sentrale i studien. Datamaterialet er analysert og diskutert ut fra det teoretiske rammeverket.
Sentrale funn er at både elever og lærere opplever utfordringer med formidling og forståelse av læringsmål og vurderingskriterier. Dette medfører at elevene er usikre på hvordan de kan vurdere seg selv og gi tilbakemeldinger til medelever. Lærerne legger vekt på både muntlige og skriftlige vurderingsformer, mens elevene etterlyser flere og tydeligere tilbakemeldinger for å støtte deres læring. I tillegg er det ulike oppfatninger om hva som legges i muntlige tilbakemeldinger; om det kun betyr samtale en-til-en mellom lærer og elev, eller også samtaler i plenum. Studien viser at de fleste jobber med overgangen fra funksjonsuttrykk til graf, og at flere elever synes at funksjoner, og overgangene mellom representasjonene, er utfordrende. Både elever og lærere poengterer at det å benytte GeoGebra som et fullgodt hjelpemiddel, krever tid til god opplæring i programmet.
Studien konkluderer med at det er behov for at elever, lærere og skoleledelse utarbeider en felles forståelse for begrep om vurdering og tilbakemelding, og at lærere har behov for opplæring og profesjonell støtte i et slikt utviklingsarbeid. Det anbefales å jobbe systematisk med å lære elevene hvordan de kan gi tilbakemeldinger til hverandre, og hvordan de kan være ressurser for hverandre. Formative assessment is described as assessment for learning and ongoing assessment in the Education Act. Students should understand what is to be learned, know what they master, and receive guidance on how to increase their competence (Regulation to the Education Act, 2020, §3-3). This study aims to investigate how students and teachers perceive formative assessment in mathematics, specifically in the topic of functions in 10th grade.
To find answers to the research question, we have collected both quantitative and qualitative data. Four classes in the 10th grade first answered a questionnaire, after which fourteen students participated in four focus group interviews, and the mathematics teachers of these four classes participated in a semi-structured interview. The starting point for the study's design is the key strategies for formative assessment, developed by Wiliam and Thompson (2011) and expanded by Anderson and Palm (2017). In addition, Shute's (2011) recommendations on feedback are also central to the study. The data material is analyzed and discussed based on the theoretical framework.
Key findings are that both students and teachers experience challenges with the communication and understanding of learning goals and assessment criteria. This results in students being uncertain about how they can assess themselves and provide feedback to classmates. Teachers emphasize both oral and written forms of assessment, while students request more and clearer feedback to support their learning. In addition, there are different perceptions of what oral feedback means, whether it only involves one-on-one conversation between teacher and student, or discussions in the classroom. The study shows that most are working on the transition from function expressions to graphs, and that several students find functions, and the transitions between representations, challenging. Both students and teachers point out that using GeoGebra as a fully functional tool requires time for proper training in the program.
The study concludes that there is a need for students, teachers, and school management to develop a common understanding of assessment and feedback concepts, and that teachers need training and professional support in such development work. It is recommended to systematically teach students how to give feedback to each other and how they can be a resource for each other.