"Did You Know That You Are a Role Model?" - Exploring Role Models for Female Computing Students
Abstract
Kontekst: Utvikling av ny teknologi er begrenset av en mangel på kjønnsmangfold i IT industrien. Ikke-universell teknologi blir produsert som et resultat av for få kvinner i industrien. Mange kommer inn i arbeidslivet gjennom en grad i IT fra høyere utdanning, og mangelen på kjønnsmangfold er tydelig allerede på dette nivået. Det er viktig å finne nye måter å støtte ikke-mannlige studenter i å fullføre deres IT utdanning for å øke kjønnsmangfoldet i IT industrien. Formål: Denne masteravhandlingen utforsker hvordan forbilder kan støtte ikke-mannlige studenter i å fullføre deres IT-studier. Hovedmålet er å bidra til mer kjønnsinkluderende IT-undervisning for å øke mangfoldet i bransjen. Disse formålene har motivert følgende forskningsspørsmål: FS1: Hvordan kan forbilder forbedre bevaringen av ikke-mannlige IT-studenter i høyere utdanning? FS2: Hvordan kan man designe og utvikle en læringsvideo om forbilder for ikke-mannlige IT-studenter? Metode: Avhandlingen følger en Design and Creation forskningsstrategi for å utvikle en læringsvideo som formidler kunnskap om forbilder til ikke-mannlige studenter. Læringsvideoen er basert på data samlet gjennom semi-strukturere intervjuer og er så forbedret gjennom iterasjoner med fokus grupper i Norge og Brasil. Resultater: Analyse av dataen som er samlet gjennom intervjuene viste at deltakerne samler forbilder som øker deres identitetsfølelse til IT-feltet og at å relatere til et forbildes egenskaper og verdier er viktig for å vellykket skaffe seg et forbilde. Analyse av evalueringen av læringsvideoen støtter eksisterende design prinsipper for instruksjonsvideoer samtidig som det indikerer viktigheten av å inspirere gjennom en emosjonell tilknytning. Konklusjon: Forskningen konkluderer med at forbilder kan støtte kvinnelige studenter i å fullføre sin IT-utdanning ved å øke tilhørighetsfølelsen deres, og å vise dem at det er mulig å overkomme barrierer knyttet til kjønn. Fremtidig forskning burde utforske hvordan institusjoner for høyere utdanning kan tilpasse deres programmer til å fasilitere en prosess hvor kvinnelige- og ikke-binære studenter kan skape forbilder, med søkelys på både medstudenter og undervisere. Context: Development of new technology is limited by a significant gender gap in the computing industry. Biased technology is being produced as a result of too few women in the industry. Many computing professionals start their journey with a higher education degree in computing, and the gender gap is present already at this level. It is important to discover new ways to support non-male students in completing their degree to increase the gender balance of the computing field. Objective: This master's thesis explores how role models can support non-male students in completing their computing studies. The overarching goal is to contribute to a more gender-inclusive computing education to increase the diversity in the field. These objectives motivated the following research questions:RQ1: How can role models improve retention of non-male identifying computing students in higher education? RQ2: How to design and develop a learning video about role models for non-male identifying computing students?Method: The thesis follows a Design and Creation research strategy to develop a learning video teaching non-male student about role models. The learning video is based on data gathered through semi-structured interviews and then improved in iterations through focus groups in both Norway and Brazil. Results: Analysis of data gathered through the interviews revealed that participants collect role models that increase their identity with the computing field and that relating to the role model's traits and values is important for a successful role modeling process. Analysis of the evaluations of the learning videos supported existing design principles for instructional videos as well as indicate the importance of inspiration through an emotional connection. Conclusion: The research concludes that role models can support female students in completing their computing education by increasing their sense of belonging and showing them that it is possible to overcome gendered barriers. Future research should explore how higher education institutions could adjust their education program to facilitate a role modeling process for their female and non-binary students, focusing on both peers and teachers.