Establishing Effective Mentoring Programs for Gender Diversity in Computing Academia
Abstract
Kontekst: Likestilling blant kjønn er essensielt for fremtidens teknologiske utvikling. Selv om likestilling blant kjønn er et mål i alle samfunnsområder, er kvinner underrepresentert i teknologibransjen og møter utfordringer som fører til at de forlater feltet. Derfor er strategier for å beholde kvinner, som mentorprogrammer, avgjørende for å oppnå likestilling.
Formål: På grunn av mangelen på forskning rundt å beholde og forebygge frafall av kvinner innenfor informasjonsteknologi akademia, har denne masteroppgaven som mål om å lage retningslinjer for hvordan man kan etablere mentorprogrammer for kvinner i dette feltet. Retningslinjene presenteres i en videoserie som har som mål om å veilede i valgene som må tas i etableringen av et slikt mentorprogram.
Metode: Et systematisk litteratursøk ble gjennomført som forberedelse for masteroppgaven. Litteratursøket avslørte en mangel på forskning om mentorprogrammer for kvinner i informasjonsteknologi akademia. Tolv semistrukturerte intervjuer av kvinner som har vært involvert i to mentorprogrammer på Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Ada_veileder og IDUN, ble gjennomført. Deretter ble det utført to iterasjoner i utviklingen av en videoserie bestående av syv læringsvideoer. Videoserien ble evaluert av tre fokusgrupper. Studiet ønsker å besvare to forskningsspørsmål: "Hvilke faktorer burde tas i betraktning når man utformer et mentorprogram for kvinner i informasjonsteknologi akademia?" og "Hvilke hensyn og kvaliteter burde mentorer ha når de veileder kvinner i informasjonsteknologi akademia?".
Resultater: Dataen fra intervjuene ble delt inn i syv kategorier: forventninger, matching, varighet, relasjonstype, remote vs. fysisk, mentoregenskaper og mentorfordeler. Masteroppgaven forklarer hva man burde ta i betraktning for hver av de syv kategoriene når man skal etablere et mentorprogram og være en mentor for kvinner i informasjonsteknologi akademia.
Konklusjon: Masteroppgaven konkluderer med at det er essensielt å velge passende struktur og mentorer når man etablerer et mentorprogram. Det må også være en balanse mellom å nå programmets hovedmål og å oppnå andre fordeler. Basert på intervjuer av kvinner som har vært involvert i IDUN og Ada_veileder, konkluderer oppgaven med at universiteter burde fokusere på og budsjettere for utviklingen av permanente og iterative mentorprogrammer, i stedet for stipender for midlertidige tiltak.
Nøkkelord: Likestilling, kjønn, mangfold, mentorprogrammer, informasjonsteknologi, læringsvideoer Context: Gender diversity is essential for the future of technology development. Despite gender equality being a goal in all areas of society, women are under-represented in the computing field and face challenges that lead to drop-out. Therefore, strategies to retain women, such as mentoring, are crucial to achieve gender diversity.
Objective: Due to the lack of research on the retention and prevention of drop-outs among women in computing academia, this Master's Thesis aims to create guidelines on how to establish mentoring programs for women in this field. The guidelines are presented in a video series aiming to support the decision-making process of such mentoring programs.
Method: A systematic literature review was conducted in preparation for the Master's Thesis, revealing a gap in the research on mentoring programs for women in academia. Twelve semi-structured interviews of women involved in two mentoring programs at the Norwegian University of Science and Technology, Ada_veileder and IDUN, were conducted. This was followed by a design and creation phase involving two iterations of creating a series consisting of seven learning videos. Three focus groups evaluated the video series. The study aims to answer two research questions: "What factors should be taken into account when designing a mentoring program for women in computing academia?" and "What considerations and qualities should mentors have when mentoring women in computing academia?".
Results: Seven categories emerged from the interviews: expectations, matching, duration, relationship type, delivery method, mentor qualities, and mentor's benefits. The thesis explains what to consider for each of these categories when establishing a mentoring program and when mentoring females in computing academia.
Conclusion: The thesis concludes that it is essential to choose the appropriate structure and mentors when establishing a mentoring program. There must also be a balance between achieving the program's primary goal and gaining additional benefits. Based on findings from interviews with participants from IDUN and Ada_veileder, universities should focus on and budget for developing permanent, iterative mentoring programs, instead of relying on grants for temporary efforts.
Keywords: Gender diversity, equality, mentoring, mentoring programs, computing, learning videos