Digital teknologi i skolen
Abstract
Denne studien fokuserer på å få innsikt i lærernes perspektiver på den økte digitaliseringen iskolen og deres tanker rundt egen digital kompetanse. Hovedtyngden i studien ligger pålærernes refleksjoner, med problemstillingen: Hva er lærernes refleksjoner rundt teknologiog skolens bruk av teknologi? For å utdype begrepet digital kompetanse, ble det også innførtet forskningsspørsmål: Hvordan reflekterer lærere rundt sin egen digitale kompetanse?Jeg har undersøkt hvordan informantene reflekterer rundt den økte digitaliseringen i skolen,og hvordan de bruker sin digitale kompetanse i undervisningen. Datagrunnlaget for dennekvalitative studien baseres på dybdeintervjuer med åtte grunnskolelærere. I forkant avintervjuene ble det gjennomført en grundig gjennomgang av relevant litteratur, forskning ogteorier, slik at jeg som forsker kunne ha en aktiv rolle i intervjuene. Funnene viser tydeligerefleksjoner fra lærerne; alle kunne både fremme teknologien samtidig som de hadde storrespekt for dens plass i undervisningen. Alle informantene var enige om at teknologi girstørre mulighet for tilpasset undervisning. Dette understøtter perspektivene til Nordmo (2023,364) og Elstad (2023, 278), som begge påpeker at dette er en av de viktigste positiveendringene teknologien har brakt til skolen. Samtidig ser lærerne at elevene blir påvirket i enmer negativ grad når det kommer til tålmodighet og svakere konsentrasjon hos elevene og dereflekterer over at økt bruk av teknologi kan være årsaken. Kunstig intelligens (KI) ble ogsånevnt flere ganger som en av de største utfordringene de opplever akkurat nå. Når det gjelderdigital kompetanse, var dette ikke et begrep som hadde en sentral rolle i lærernes hverdag, ogdet var åpenbart at skolene de jobber på i varierende grad hadde integrert digital kompetansesom en viktig del av deres arbeidshverdag.Denne avhandlingen konkluderer med at lærernes refleksjoner kan være avgjørende for åskape et nyansert og realistisk bilde av hvordan teknologi brukes i skolen og hvordan lærerehåndterer bruken og debatten rundt økt digitalisering. Denne innsikten kan bidra til å utnytteteknologiens fordeler samtidig som utfordringene håndteres. This study focuses on gaining insight into teacher’s perspectives on the increased digitizationin schools and their thoughts on their own digital literacy. The main focus of the study is onthe teacher’s reflections, with the question: What are the teachers’ reflections on digitaltechnology and the school’s use of technology? To further explore the concept of digitalliteracy, and additional research question was introduced: How do teachers reflect on theirown digital literacy.I have investigated how the informants reflect on the increased digitization in schools andhow they use their digital literacy in teaching. The data basis for this qualitative study isbased on in-depth interviews with eight primary school teachers. Prior to the interviews, athorough review of relevant literature, research and theories was conducted so that I, as aresearcher, could take an active role in the interviews. The findings reveal clear reflectionsfrom the teacher; all could both advocate for technology while also having great respect forits place in education. All the informants agreed that technology offers greater opportunitiesfor costomixed teaching. This supports the perspectives of Nordmo (2023, 364) and Elstad(2023, 278), who both point out that this is one of the most important positive changestechnology has brought to schools. At the same time, teachers observe that students areaffected in a more negative way in terms of patience and weaker concentration, and theyreflect that increased use of technology may be the cause. Artificial intelligence (AI) was alsomentioned several times as one of the biggest challenges they are experiencing right now.Regarding digital literacy this was not a term that played a central role in the teacher’s lives,and it was obvious that the schools they worked at had integrated digital literacy to varyingdegrees as an important part of their work life.This thesis concludes that the teachers’ reflections can be decisive in creating a nuanced andrealistic picture of how technology is used in schools and how teachers handle the use and thedebate around increased digitalisation. This insight can help to exploit the technology’sadvantages while managing the challenges.