• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Digital teknologi i skolen

Emily Johansen Grønflaten
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:187582943:93238097.pdf (7.506Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3149988
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2993]
Abstract
Denne studien fokuserer på å få innsikt i lærernes perspektiver på den økte digitaliseringen i

skolen og deres tanker rundt egen digital kompetanse. Hovedtyngden i studien ligger på

lærernes refleksjoner, med problemstillingen: Hva er lærernes refleksjoner rundt teknologi

og skolens bruk av teknologi? For å utdype begrepet digital kompetanse, ble det også innført

et forskningsspørsmål: Hvordan reflekterer lærere rundt sin egen digitale kompetanse?

Jeg har undersøkt hvordan informantene reflekterer rundt den økte digitaliseringen i skolen,

og hvordan de bruker sin digitale kompetanse i undervisningen. Datagrunnlaget for denne

kvalitative studien baseres på dybdeintervjuer med åtte grunnskolelærere. I forkant av

intervjuene ble det gjennomført en grundig gjennomgang av relevant litteratur, forskning og

teorier, slik at jeg som forsker kunne ha en aktiv rolle i intervjuene. Funnene viser tydelige

refleksjoner fra lærerne; alle kunne både fremme teknologien samtidig som de hadde stor

respekt for dens plass i undervisningen. Alle informantene var enige om at teknologi gir

større mulighet for tilpasset undervisning. Dette understøtter perspektivene til Nordmo (2023,

364) og Elstad (2023, 278), som begge påpeker at dette er en av de viktigste positive

endringene teknologien har brakt til skolen. Samtidig ser lærerne at elevene blir påvirket i en

mer negativ grad når det kommer til tålmodighet og svakere konsentrasjon hos elevene og de

reflekterer over at økt bruk av teknologi kan være årsaken. Kunstig intelligens (KI) ble også

nevnt flere ganger som en av de største utfordringene de opplever akkurat nå. Når det gjelder

digital kompetanse, var dette ikke et begrep som hadde en sentral rolle i lærernes hverdag, og

det var åpenbart at skolene de jobber på i varierende grad hadde integrert digital kompetanse

som en viktig del av deres arbeidshverdag.

Denne avhandlingen konkluderer med at lærernes refleksjoner kan være avgjørende for å

skape et nyansert og realistisk bilde av hvordan teknologi brukes i skolen og hvordan lærere

håndterer bruken og debatten rundt økt digitalisering. Denne innsikten kan bidra til å utnytte

teknologiens fordeler samtidig som utfordringene håndteres.
 
This study focuses on gaining insight into teacher’s perspectives on the increased digitization

in schools and their thoughts on their own digital literacy. The main focus of the study is on

the teacher’s reflections, with the question: What are the teachers’ reflections on digital

technology and the school’s use of technology? To further explore the concept of digital

literacy, and additional research question was introduced: How do teachers reflect on their

own digital literacy.

I have investigated how the informants reflect on the increased digitization in schools and

how they use their digital literacy in teaching. The data basis for this qualitative study is

based on in-depth interviews with eight primary school teachers. Prior to the interviews, a

thorough review of relevant literature, research and theories was conducted so that I, as a

researcher, could take an active role in the interviews. The findings reveal clear reflections

from the teacher; all could both advocate for technology while also having great respect for

its place in education. All the informants agreed that technology offers greater opportunities

for costomixed teaching. This supports the perspectives of Nordmo (2023, 364) and Elstad

(2023, 278), who both point out that this is one of the most important positive changes

technology has brought to schools. At the same time, teachers observe that students are

affected in a more negative way in terms of patience and weaker concentration, and they

reflect that increased use of technology may be the cause. Artificial intelligence (AI) was also

mentioned several times as one of the biggest challenges they are experiencing right now.

Regarding digital literacy this was not a term that played a central role in the teacher’s lives,

and it was obvious that the schools they worked at had integrated digital literacy to varying

degrees as an important part of their work life.

This thesis concludes that the teachers’ reflections can be decisive in creating a nuanced and

realistic picture of how technology is used in schools and how teachers handle the use and the

debate around increased digitalisation. This insight can help to exploit the technology’s

advantages while managing the challenges.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit