Hvordan påvirkes unge gutter av sosiale medier?
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
I takt med overgangen til en digital og informasjonsdrevet alder har sosiale medier blitt en dominerende kraft globalt. Til tross for deres popularitet, har sosiale medier også møtt økende kritikk, særlig med tanke på deres psykologiske effekter på brukerne. Mens eksisterende forskning og media ofte har fokusert på jenters psykiske helse i forbindelse med sosiale medier, utforsker denne oppgaven spesifikt hvordan unge gutter påvirkes av disse plattformene.Oppgaven baserer seg på et teoretisk rammeverk, og gjennomføringen av to fokusgruppeintervjuer med totalt ti ungdomsskoleelever, alle gutter, som danner grunnlaget for den empiriske analysen. Studien adresserer hvordan disse unge guttene engasjerer seg med og opplever påvirkning fra sosiale medier. Analyseresultatene er strukturert rundt fem hovedtemaer: digitale vaner, kjønnsforskjeller i bruk, opplevd stress og press fra sosiale medier, språklæring gjennom digitale plattformer, samt fenomenet med trash-talk og hat-kommentarer.Resultatene indikerer at unge gutter tilbringer betydelige mengder tid på både sosiale medier og gaming. De erkjenner flere konsekvenser av denne bruken, både av positiv og negativ karakter. Forbedrede engelskkunnskaper trekkes frem som en positiv effekt av deres digitale engasjement. Når det gjelder kjønnsforskjeller, rapporterer de at gutter generelt er mer passive brukere, mens jenter oftere oppdaterer og interagerer gjennom innlegg og kommentarer. Med hensyn til stress og press fra sosiale medier, var deltakernes meninger delt; ingen av guttene rapporterte om skolepress fra sosiale medier, men halvparten uttrykte følelser relatert til kroppspress. Til tross for at ingen av guttene rapporterte å skrive hat-kommentarer, ble det påpekt at anonymiteten på nett kan fremme negativitet sammenlignet med interaksjoner ansikt til ansikt. Imidlertid deltok mange av guttene i trash-talk, noe de oppfattet som mindre skadelig og mer akseptabelt.Denne studien bidrar til en dypere forståelse av de unike utfordringene og opplevelsene unge gutter står overfor i dagens digitaliserte samfunn, og understreker behovet for målrettede tiltak for å håndtere de negative aspektene ved deres sosiale mediebruk, og videre forskning. As society transitions to a digital and information-driven era, social media has emerged as a dominant force globally. Despite its popularity, social media has also faced increasing scrutiny, particularly regarding its psychological effects on users. While existing research and media often focuses on the mental health of girls in relation to social media, this thesis specifically explores how young boys are affected by these platforms.The thesis is based on a theoretical framework, and empirical analysis is conducted through two focus group interviews with ten middle school boys. The study addresses how these young boys engage with and experience the impact of social media. Analysis results are structured around five main themes: digital habits, gender differences in use, perceived stress and pressure from social media, language learning through digital platforms, and the phenomenon of trash-talk and hateful comments.The findings indicate that young boys spend significant amounts of time on both social media and gaming. They recognize multiple consequences of this usage, both positive and negative. Enhanced English language skills are highlighted as a positive aspect of their digital engagement. Regarding gender differences, it is reported that boys generally are more passive users, while girls tend to update and interact through posts and comments more frequently. Concerning stress and pressure from social media, opinions are divided; none of the boys reported academic pressure from social media, but half of them expressed feelings related to body pressure. Although none of the boys reported writing hateful comments, it was noted that the anonymity of the internet might promote negativity compared to face-to-face interactions. However, many of the boys did participate in trash-talk, which they perceived as less harmful and more acceptable.This study contributes to a deeper understanding of the unique challenges and experiences young boys face in today’s digitized society and underscores the need for targeted measures to address the negative aspects of their social media use, and further research.