Savn og berikelser i en flerkulturell oppvekst. -Analyse av bildeboken Mine to oldemødre med vekt på modalitetens samspill, didaktisk potensial og kulturelt mangfold.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3149468Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3904]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne masteroppgaven foretar jeg en bildebokanalyse av Lisa Aisato sin bok; Mine to oldemødre, og deretter en lærerfaglig analyse med fokus på bokens didaktiske potensial. I bildebokanalysen undersøker jeg hvordan illustrasjoner, verbaltekst og bruk av farger fremmer budskap og symbolikk i fortellingen, samt tematikker som kan være interessante å diskutere i et klasseromfelleskap. I den lærerfaglige analysen undersøker jeg ulike innganger til teksten som kan være fruktbare for tolkning og analyse, inkludert hvordan man kan anvende boken i det norskfaglige klasserommet.
Et annet aspekt som er veldig sentralt i denne masteroppgaven, og grunnlaget for valg av bok, er kulturell representasjon. Det legges stor vekt på vår plikt som lærer å inkludere kulturelt mangfold i litteraturen vi introduserer til elevene, slik at det representere det mangfoldige klasserommet vi står ovenfor i dagens samfunn. Problemstillingen er dermed følgende:
Hva åpner bildeboken Mine to oldemødre opp for i en klasseromskontekst, og på hvilken måte kan boken bidra til å representere kulturelt mangfold?
Funn fra analysene var at boken rommet mye mer enn kun det flerkulturelle perspektivet. Boken inkluderer også andre interessante temaer som identitet, tilhørighet, kjærlighet mellom generasjoner, familiær arv, døden og havets symbolikk. Andre funn er at Mine to oldemødre representerer både norsk/skandinavisk og gambisk/afrikansk kultur på en nyansert, helhetlig og realistisk måte, som er ønskelig for å bryte med stereotypier og fordommer. Konklusjon er derfor at boken har et stort tolkningsrom og didaktiskpotensial, og kan i tillegg være en god representasjon av kulturelt mangfold. In this master's thesis, I conduct a picture book analysis of Lisa Aisato's book, “My Two Great-Grandmothers”, followed by a pedagogical analysis focusing on the book's didactic potential. In the picture book analysis, I look at how illustrations, verbal text, and the use of colors enhance the message and symbolism in the storytelling, as well as topics that may be interesting to discuss in a classroom context. In the pedagogical analysis, I examine various approaches on how to enter the text for interpretation and analysis in a group setting, and how the book can be utilized in the Norwegian classroom.
Another aspect that is very central to this thesis is cultural representation and how we as teachers can be mindful of including cultural diversity in the literature we introduce to students, reflecting the diverse classroom we face in today's society. The research question is therefore as follows:
What topics does the picture book “My Two Great-Grandmothers” open up in a classroom context, and how can the book contribute to representing cultural diversity?
Findings from the analyses show that the book includes much more than just the multicultural perspective. The picture book also discusses interesting topics such as identity, belonging, love between generations, familial heritage, death, and the symbolism of the sea. Other findings indicate that the book represents both Norwegian/Scandinavian and Gambian/African cultures in a nuanced, comprehensive, and realistic manner, which is desirable for breaking stereotypes and prejudices. The conclusion is therefore that the book offers room for interpretation and didactic potential and can also serve as a good representation of cultural diversity.