"I'm just a girl.": A Qualitative Study on TikTok's Influence on the Gendered Identities of Young Norwegian Women
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg utforsket hvordan unge norske kvinner fremstiller, tolker ogpåvirkes av fremstillinger av femininitet og kvinner på TikTok i forhold til deres egnekjønnede identiteter. Forskningsspørsmålet som stilles er: Hvordan påvirker fremstillinger avkvinner og femininitet på TikTok unge norske kvinners kjønnede identitetsdannelse? Treunderspørsmål er knyttet til fremstillinger av gjenkjennelighet av TikTok-innhold somfremstiller kvinner og femininitet, navigasjoner av kjønnede uttrykk på TikTok, ogidentifikasjoner som fremkommer i fortolkninger av kjønnsidentiteter. Empirien er samlet inngjennom intervjuer med åtte kvinner i alderen 20 til 25 år som bruker TikTok daglig.Analysen og drøftingen av de empiriske dataene ble gjort med utgangspunkt i detoverordnede teoretiske rammeverket symbolsk interaksjonisme. Et av hovedfunnene iundersøkelsen er hvordan kvinnene presenterte felles erfaringer som koblet til deres egneerfaringer og fortolkninger av femininitet og kjønn. Det andre funnet som presenteres, handlerom hvordan kvinnene fremstiller femininitet på ulike måter på TikTok, og hvordan derelaterer dette til sine egne fortolkninger og forståelser av hva femininitet og kvinnelighetinnebærer. Det siste funnet som presenteres, handler om hvordan kvinnene refererte til TikTok som en oppmerksomhet på evnen til å utfordre kjønnsnormer, og hvordan representasjoner av ulike kjønnsidentiteter fungerer som distinksjoner i presentasjonene av deres egne kjønnsidentiteter. In this master’s thesis I have explored how young Norwegian women present, interpret andare influenced by portrayals of femininity and women on TikTok regarding the formation oftheir own gendered identities. The research question that is posed for the research is: How doportrayals of women and femininity on TikTok influence the formation of gendered identity for young Norwegian women? Three sub-questions relating to presentations of relatability ofTikTok content presenting women and femininity, navigations of gendered expressions onTikTok, and identifications that emerge in interpretations of gender identities. The empiricaldata has been gathered through interviews with eight women ranging from 20 to 25 years oldwho use TikTok daily. The analysis and the discussion of the empirical data was done throughthe overarching theoretical framework of symbolic interactionism. One of the main findingsin the research refer to how the women presented shared experiences as connecting to theirown experiences and interpretations of femininity and gender. The second finding presentedrelates to the women’s presentations of femininity as appearing in various ways on TikTokand how they related this to their own interpretations and understandings of what femininityand womanhood entail. The final finding presented concerns how the women referred TikTokas drawing their attention to abilities to challenge gender norms and how representations ofdifferent gender identities as distinctions in the presentations of their own gender identities.