• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Klikk for klima: Sosiale mediers rolle i formingen av unge voksnes klimaoppfatninger og -handlinger

Wigum, Kamilla
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:228766980:35496267.pdf (7.188Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3149139
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for sosiologi og statsvitenskap [2967]
Abstract
I takt med at sosiale medier i økende grad blir kilder til informasjon og kommunikasjon, blir det viktigere å forstå deres innflytelse på individers tanker og handlinger angående klimaet. Denne masteroppgaven undersøker derfor hvordan sosiale medier påvirker unge voksnes oppfatninger og atferd relatert til klimaendringene. Studien har anvendt en kvalitativ forskningsmetodologi, der data ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer. Følgende problemstilling belyses:

Hvordan påvirker klimarelatert innhold på sosiale medier unge voksnes oppfatninger og atferd knyttet til klimaendringer?

Funnene viser for det første at sosiale medier kan ha betydelig innflytelse, både gjennom skjult og åpen påvirkning, på unge voksnes oppfatninger og handlinger knyttet til klimaendringer. Til tross for denne innflytelsen, viser det seg også at mange unge voksne er tilbakeholdne med å delta aktivt i klimadiskusjoner på sosiale medier. Studien indikerer videre at personlige verdier og tidligere kunnskap spiller en kritisk rolle i hvordan informantene oppfatter og responderer på klima- og miljøinformasjon på sosiale medier. Utover dette identifiserer studien også konseptet "klimaboble," som antyder en tilstand hvor individer opplever en følelse av isolasjon eller trygghet fra risikoen og de negative virkningene av klimaendringer til tross for eksponering fra sosiale medier.

Utover studiets samfunnsrelevans anser jeg forskningen for denne oppgaven som aktuell også i profesjonssammenheng. Som lektorstudent, og fremtidig lærer, vil denne oppgaven gi meg verdifull kunnskap og informasjon om holdnings og informasjonsspredninger på sosiale medier. Gjennom forskningen vil jeg få en dypere forståelse av de vitenskapelige, sosiale og miljømessige aspektene ved klimaendringene, noe som vil være nyttig i jobben med å formidle emnet på en engasjerende og informativ måte til mine fremtidige elever. Jeg vil med dette også få muligheten til å berike min pedagogiske praksis gjennom denne oppgaven.
 
With the increasing prevalence of social media platforms as sources of information and communication, it becomes crucial to understand how they shape individuals' attitudes and actions towards climate. Therefore, this master's thesis explores how social media influences young adults' perceptions and behaviors related to climate change. The study employed a qualitative approach with data collection through semi-structured interviews. The following research question is addressed:

How does climate-related content on social media influence young adults' perceptions and behaviors related to climate change?

The findings indicate that social media can have a significant influence, both through hidden and overt influence, on young adults' perceptions and behaviors related to climate change. However, there is also a general reluctance among young adults to engage in climate discussions. The findings also suggest that personal values and earlier knowledge play a critical role in how individuals perceive and respond to climate and environmental information on social media. The study further identifies the concept of the "climate bubble," suggesting a state where individuals experience a sense of isolation or insulation from the risk or negative effects of climate change.

Beyond the societal relevance of the study, I consider the research relevant in a professional context as well. As a student teacher and future educator, this research will provide me with valuable knowledge and information about how attitudes and information spreads on social media. By thoroughly exploring the topic, I will be able to develop a deeper understanding of the scientific, social, and environmental aspects of climate change, which will be crucial for effectively conveying this subject in an engaging and informative manner to my future students. Therefore, this presents an opportunity for me to enrich my pedagogical practice
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit