Sykepleiere i møte med demensomsorgen
Abstract
Bakgrunn og hensikt/problemstilling: Med stadig økende forekomst av demens blir det viktigere for sykepleiere å ha kunnskap om demens og symptomene som ofte følger med. Det er viktig å belyse sykepleiernes erfaringer med utfordrende atferd, da dette er noe av det vanskeligste de må forholde seg til når de skal gi omsorg.
Problemstillingen er: «Hvordan erfarer sykepleiere utfordrede atferd hos pasienter med demens på sykehjem?»
Metode: Denne oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Litteraturstudien inkluderer syv kvalitative forskningsartikler innhentet fra databaser relatert til medisin og helsefag. For å analysere materialet er en forenklet metasyntese brukt.
Resultat: Sykepleierne erfarte at tilstrekkelig kunnskap og erfaring var nødvendig for å forstå utfordrende atferd. Viktigheten av å tolke atferden som et kommunikasjonsuttrykk, samt å kjenne pasientens livshistorie ble fremhevet. Organisatoriske faktorer, mangel på formell utdanning blant personalet og ressursmangel hindret dem i å gi god omsorg. Utfordrende atferd hos demenspasienter førte ofte til høyt stressnivå og negative følelser hos sykepleiere.
Konklusjon: Økt kunnskap om utfordrende atferd ved demens og kjennskap til pasientens livshistorie vil bidra til personsentrert omsorg. Ressurser og organisatoriske faktorer, som tid og støtte fra ledelsen, må ligge til grunn for et godt arbeidsmiljø og økt helse blant sykepleiere. Background and Purpose/Problem Statement:With the increasing prevalence of dementia, it becomes important for nurses to have knowledge about dementia and the symptoms that often follow the disease. It is important to focus on nurses' experiences with challenging behavior, as this is one of the most difficult aspects they must deal with when providing care.
The research question is: "How do nurses experience challenging behavior in patients with dementia in nursing homes?"
Method:This thesis is a systematic literature review. The literature review includes seven qualitative research articles retrieved from databases related to medicine and health sciences. To analyze the material, a simplified meta-synthesis was used.
Results:Nurses experienced that sufficient knowledge and experience were necessary to understand challenging behavior. The importance of interpreting the behavior as a form of communication and knowing the patient's life history was pointed out. Organizational factors, lack of formal education among staff, and resource shortages prevented them from providing good care. Challenging behavior in dementia patients often led to high stress levels and negative emotions among nurses.
Conclusion:Increased knowledge about challenging behavior in dementia and familiarity with the patient's life history will contribute to person-centered care. Resources and organizational factors, such as time and support from the management, are essential for a positive working environment and improved health among nurses.