- Flere av brukerne får jo bakoversveis når vi kommer inn med den: En kvalitativ studie av teknologi, tid og arbeid i hjemmesykepleien
Abstract
I årene som kommer er det ventet at Norges helse- og omsorgstjenestene vil møte store utfordringer med å få tak i nok ansatte, samtidig som demografiske endringer fører til en økende andel eldre i befolkningen, som gjerne vil bo hjemme lengst mulig. Dette øker kravene ytterligere til de ansatte i kommunale helsetjenester, som allerede har pressede arbeidsdager. Politiske føringer legger opp til at hjemmesykepleien skal møte disse utfordringene med velferdsteknologi som skal forbedre effektiviteten og kvaliteten på gjennomføring av arbeidsoppgavene. Derfor undersøker denne oppgaven hvordan medisindispenseren former de ansattes daglige arbeid.
Datagrunnlaget tar utgangspunkt i dybdeintervjuer fra to enheter i to ulike kommuner i Norge. Gjennom disse kommer det klart frem at innføringen av medisindispensere ikke nødvendigvis bidrar til at de ansatte får mer tid til andre arbeidsoppgaver, men heller at de får flere. Videre er samhandlingen mellom ledere og ansatte ulik i de to kommunene. Dette kommer til syne i hvordan opplæringen ble gjennomført. I den ene kommunen prioriteres individuell opplæring, mens i den andre foregår dette gruppevis. Tidligere studier viser at medisindispensere bidrar til effektivitet dersom pasientene aktivt involverer seg i prosessen. Dette finnes også her, men det avhenger også av andre faktorer som varierende teknologikompetanse og om medisindispenseren fungerer som den skal. Dette fører til at de ansatte står overfor en økende mengde arbeidsoppgaver som må håndteres samtidig. In the coming years, it is expected that the Norwegian Health Services will face large challenges in acquiring enough workers. At the same time, demographic changes lead to an increasingly older population, who prefers to live in their home as long as possible. This increases the demands put on the workers in the municipal health services, who already experiences busy workdays. Political legislation meets these challenges with welfare technology that will improve efficiency and quality of the provided services. Therefore, this study seeks to examine how the medicine dispenser shapes the worker’s daily work.
The data is based on in-depth interviews from two units at to different municipalities in Norway. From these interviews, it is clear that the introduction of medicine dispensers not necessarily give the workers more time for their other tasks, but rather that they are given more tasks to complete. Furthermore, the cooperation between managers and workers are different in the two municipalities. In one, individual training was performed, while the other did the training in groups. Earlier studies show that medicine distributors contribute to efficiency if the patients actively involve themselves in the process. These findings are supported in this study, but it is found that the efficiency also depends on other factors, such as varying levels of technological competence and whether the medicine dispenser functions properly. The consequence is that the workers have to face an increasing number of tasks that need to be handled simultaneously.