Utvikling av samarbeidskompetanse gjennom simuleringer i grunnleggende profesjonsutdanninger
Original version
10.18261/9788215071800-24-15Abstract
Profesjonsutøvelse utvikles og utøves i samhandling med andre. Kapittelet undersøker, gjennom en kombinasjon av kvalitative intervju med studenter og en spørreundersøkelse til instruktører, hvordan samarbeid tematiseres og forstås gjennom simuleringsbasert undervisning i tre ulike profesjonsutdanninger. En viktig utfordring i undervisningssammenheng er at studentene fortsatt har begrenset forståelse av profesjonen de skal bli en del av. Kapittelet viser likevel flere måter hvor simulering kan øke samhandlingskompetansen til studentene på en måte som er viktig for profesjonsutøvelse når de kommer ut. Gjennom å synliggjøre de ulike fremgangsmåtene innen de tre profesjonsutdanningene, samt studentenes refleksjoner rundt disse, kan funnene bidra til videre utvikling av samhandlingskompetanse gjennom simuleringsbaserte metoder. Professional practice is developed and carried out in collaboration with others. This article examines, through a combination of qualitative interviews with students and a survey of instructors, how collaboration is thematized and understood through simulation-based education in three different professional programs. An important challenge in educational contexts is that students often have a limited understanding of the profession they are preparing to enter. Nevertheless, our work demonstrates several ways in which simulation can enhance students’ collaborative skills in a manner that is crucial for their professional practice when they graduate. By highlighting the various approaches within the three professional programs, as well as the students’ reflections on them, the findings can contribute to the further development of collaborative competence through simulation-based methods.