Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPettersen, Ida Nilstad
dc.contributor.authorJahns, Rebecca
dc.date.accessioned2024-08-13T17:20:21Z
dc.date.available2024-08-13T17:20:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187262882:35266693
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3146116
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractProsjektet utforsker hvordan Norges Husflidslag (NH) kan overføre sin kunnskap om håndverk og tradisjoner til unge, og hvordan tilegnelsen av håndverksferdigheter kan bidra til et mer bærekraftig klesforbruk.  Håndverksferdigheter som før var allmennkunnskap, er nå mindre utbredt i samfunnet. Norges Husflidslag opplever at mange unge og voksne i dag har svært lite kunnskap om reparasjon og hvordan man kan gjenkjenne kvalitet. NH sitter på kunnskap om materialer, kvalitet, håndverksteknikker og reparasjon, men har vansker med å nå de unge. Denne oppgaven har som mål å undersøke hvordan Norges Husflidslag kan være en ressurs for å gi studenter kunnskap og håndverksferdigheter som fremmer bærekraftig klesforbruk. Oppgaven utforsker løsninger på problemstillingen gjennom en tjenestedesignprosess med fokus på samskaping. Studenter, ansatte og medlemmer av NH ble inkludert i designprosessen. En stor del av prosessen har bestått av å samle innsikt gjennom intervjuer, workshops, og observasjoner. Resultatet er introduksjonen av en fadderordning, hvor studenter som vil lære et håndverk kan få en fadder fra Norges Husflidslag. Fadderen møter studenten fysisk og gir tilpasset opplæring i ønsket håndverk eller teknikk.  Denne løsningen tillater studenter å tilegne seg ønskede ferdigheter, inviterer unge til NH, og bidrar til økt trygghet i organisasjonen ved at fadder og student utgjør en mindre enhet. Målet er at ved å lære håndverksferdigheter vil studenter bli i stand til å lage og reparere egne klær, forstå tiden og innsatsen klesproduksjon innebærer, samt lære å gjenkjenne kvalitetsmaterialer og godt håndverk. Dette er ferdigheter som utruster studenter til å ta mer gjennomtenkte valg som forbrukere.  Innsikten og den foreslåtte løsningen kan brukes og videreutvikles av Norges Husflidslag. Materialet presentert i denne oppgaven kan anses som et utgangspunkt for videre utvikling og implementering av tjenesten.
dc.description.abstractThe project explores how Norges Husflidslag (NH) can transfer their knowledge of crafts and traditions to young people, and how acquiring craft skills might contribute to more sustainable clothing consumption.  Craft skills that were once common knowledge are now less widespread in society. Norges Husflidslag finds that many young people and adults today have very little knowledge about repairs and how to recognize quality. NH possess knowledge about materials, quality, craft techniques, and repairs but have difficulty reaching young people.  This thesis aims to investigate how Norges Husflidslag can be a resource for providing students with knowledge and craft skills that promote sustainable clothing consumption.  The thesis explores solutions to the problem through a service design process with a focus on co-design. Students, staff, and members of NH were included in the design process. A large part of the process involved gathering insights through interviews, workshops, and observations.  The result is the introduction of a mentorship program, where students who want to learn a craft can be paired with a mentor from Norges Husflidslag. The mentor physically meets the student and provides tailored training in the desired craft or technique.  This solution allows students to acquire desired skills, invites young people to NH, and contributes to increased familiarity with the organization by having the mentor and student form a smaller unit. The goal is that by learning craft skills, students will be able to make and repair their own clothes, understand the time and effort involved in clothing production, and learn to recognize quality materials and good craftsmanship. These are skills that equip students to make more considered choices as consumers.  The insights and proposed solution can be used and further developed by Norges Husflidslag. The material presented in this thesis can be seen as a starting point for further development and implementation of the service. 
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleEn tjenestedesigntilnærming for å engasjere unge i håndverk og husflid for bærekraftig forbruk
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel