Læreren i møte med elever som uttrykker utagerende atferd i klasserommet
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3968]
Abstract
Temaet i denne forskningen er læreres håndtering av utagerende atferd i klasserommet. Tidligere forskning viser til et økt omfang av vold og utagerende atferd mot lærere i skolen. Annen forskning viser også til at lærere forstår begrepet utagerende atferd forskjellig, og at lærere ønsker mer kompetanse innenfor tematikken. Av den grunn er det interessant å se på hvordan lærere faktisk håndterer utagerende atferd, hvilke faktorer de mener er viktige i arbeidet, og hvordan de forstår utagerende atferd. Studiets problemstilling er som følger:
«Hvordan håndterer lærere elever som uttrykker utagerende atferd i klasserommet?».
For å belyse og besvare studiens problemstilling har jeg benyttet meg av en kvalitativ forskning med dybdeintervju som metode. Jeg har valgt å gjøre dette med utgangspunkt i fenomenologiske prinsipper. Det har blitt gjennomført dybdeintervjuer av tre lærere i grunnskolen med erfaring fra håndtering av elever som uttrykker utagerende atferd. Lærernes opplevelser og erfaringer forklares og drøftes ut ifra relevant teori. Studien viser til to sentrale hovedfunn knyttet til hvordan lærere håndterer utagerende atferd i klasserommet: 1) relasjonskompetanse 2) ulike tilnærminger til utagerende atferd. Funnene viser til viktigheten av relasjonskompetanse, å skape gode relasjoner, og hvordan dette er en vesentlig faktor i arbeidet med håndtering av utagerende atferd i klasserommet. Funnene viser også til at lærerne har ulike tilnærminger til utagerende atferd, hvor noen fremhever en tilnærming som fokuserer på følelsene bak atferden, mens andre ser på atferden som selve problemet. De ulike tilnærmingene har ulike kvaliteter hvor en kombinasjon kan bidra til å støtte elevenes sosiale, akademiske og emosjonelle utvikling, samt opprettholde et positivt og produktivt læringsmiljø.
Samlet sett opplever jeg funnene i denne studien som en viktig bevisstgjøring i arbeidet med håndtering av utagerende atferd i klasserommet. Funnene kan bidra til å belyse et sentralt tema som de fleste lærere i skolen opplever. Funnene viser også et behov for mer kompetanse innenfor håndtering av utagerende atferd i klasserommet.
Nøkkelord: atferdsvansker, utagerende atferd, lærer, relasjonskompetanse, lærer- elevrelasjon The topic of this research is teachers' management of acting out behavior in the classroom. Previous research indicates an increased prevalence of violence and disruptive behavior towards teachers in schools. Other research also shows that teachers understand the term acting out behavior differently, and they want more competence on the topic. For that reasons, it is interesting to look at how teachers actually handle acting out behaviour, which factors they believe are important in their work, and how they understand acting out behaviour. The research question is formulated as follows:
"How do teachers handle with students who express acting out behavior in the classroom?".
To answer this question, I have used qualitative research with in-depth interviews as a method. I have chosen to do this based on phenomenological principles. In-depth interviews have been conducted with three primary school teachers with experience of handling pupils who express acting out behaviour. The teachers' experiences are explained and discussed based on relevant theory.The study found two central findings regarding how teachers handle acting out behavior in the classroom: 1) relational competence 2) different approaches to acting out behaviour. The findings point to the importance of relational competence, and creating good relationships, and how this is a significant factor in the work with handling acting out behavior in the classroom. The findings also show that the teachers have different approaches to acting out behaviour, where some emphasize an approach that focuses on the feelings behind the behaviour, but others see the behavior as the problem itself. The different approaches have different qualities where a combination can help to support the pupils' social, academic and emotional development, as well as maintain a positive and productive learning environment.
Overall, I experience the findings in this study as important awareness in the work with handling acting out behavior in the classroom. The findings can help shed light on a central theme that most teachers in the school experience. The findings also indicate a need for more competence in handling acting out behavior in the classroom
Keywords: behavioral problems, acting out behaviour, teacher, relational competence, teacher-student relationship