• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for lærerutdanning
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Keramiske relieff og 3dprintede teksturruller

Skagen, Åsne
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3144141
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [3994]
Description
Full text not available
Abstract
Denne mastergraden tar for seg relieff i leire gjennom et utforskende og skapende arbeid. Jeg har sett på hvordan lesbarhet og det visuelle utrykket til relieffene påvirkes av 3D-printede teksturruller med ulike dybder, og ulike overflatebehandlinger. Utformingene av teksturrullene er inspirert av sylindersegl (et historisk verktøy). Oppgaven har også som formål å si noe om hvilke fagdidaktiske erfaringer som ligger i mitt skapende arbeid.

Forskningens vitenskapsteoretiske ståsted er inspirert av hermeneutisk- fenomenologi med fokus på nysgjerrighet drevet av mine egne subjektive opplevelser, observasjoner og erfaringer av materialene. Metodologien tar utgangspunkt i «art-based research» som gir meg muligheten til å oversette mine egne opplevelser og estetiske erfaringer, til kunstformer og tekst. Jeg har produsert datamateriale gjennom eget skapende arbeid og forskerlogg. I det skapende arbeidet har jeg produsert fliser med relieff, ved hjelp av 3dprintede teksturruller med ulike dybder. Jeg laget 6 ruller. Jeg testet ulike overflatebehandlinger på relieffene. Resultatene analyserte jeg ved hjelp av en formalestetisk analyse med fokus på relieffets lesbarhet og visuelle utrykk. Oppgavens fagdidaktiske perspektiver drøftes med utgangspunkt i LK20.

Nøkkelord: Relieff, 3dprint, overflatebehandling, teksturruller, leselighet, kunst & håndverk, LK20
 
This master's thesis explores relief in clay through an investigative creative process. I examined how the readability and visual expression of the reliefs are influenced by 3D-printed texture rollers with varying depths and different surface treatments. The designs of the texture rollers are inspired by cylinder seals (a historical tool). The thesis also aims to discuss the educational experiences embedded in my creative work.

Inspired by hermeneutic phenomenology, the research focuses on curiosity driven by subjective experiences, observations, and interactions with the materials. The methodology is based on "art-based research," allowing me to translate my experiences and aesthetic perceptions into artistic forms and text. I produced data through my creative work and a research log. In the creative process, I made tiles with reliefs using 3D-printed texture rollers of different depths. I created six rollers. I tested various surface treatments on the reliefs and analyzed the results using a formal aesthetic analysis, focusing on the readability and visual expression of the reliefs. The educational perspectives of the thesis are discussed with reference to the Norwegian curriculum, LK20.

Keywords: Relief, 3D printing, surface treatment, texture rollers, readability, art & crafts, LK20
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit