Regional Perspectives on Historical Events: A Critical Text Analysis of 11th Grade History Textbooks in California and Texas.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143507Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3908]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I min master er den overordnede problemstillingen "Hvordan skiller delstatene Texas og California seg i sine tilnærminger til spesifikke tematiske elementer innen historieundervisningen om andre verdenskrig i 11. klasse pensum? Og er det merkbare utelatelser eller underrepresenterte aspekter i det historiske narrative til disse utdanningsmaterialene?" Studien bruker kritisk tekstanalyse som metode for å undersøke og sammenligne to sett med historiebøker fra Texas og California. Jeg benyttet meg også av tre ulike forskningsspørsmål for å undersøke dette temaet nærmere. Utformingen av spørsmålene var utarbeidet på bakgrunn av ønsket om en helhetlig forståelse av teamet, samtidig som det var nødvendig med en viss avgrensing så det fremstod mer forståelig og treffende for leseren.
«Hvordan påvirker inkluderingen eller ekskluderingen av spesifikke historiske hendelser det overordnede narrativet om andre verdenskrig i utdanningsmaterialet til de to utvalgte statene»
«Hvordan tar utdanningsmaterialet i Texas og California opp de etiske og moralske dimensjonene ved hendelser som for eksempel atombombingen av Hiroshima og Nagasaki? Skiller de seg mellom statene?»
«Hva er de mulige implikasjonene av disse varierende tilnærmingene til undervisning i andre verdenskrigs historie for elevers forståelse av denne viktige historiske perioden?».
Min forskning undersøker disse to settene med tilsynelatende identiske lærebøker fra 2003 og 2016-19, og avdekker betydelige forskjeller i innhold avhengig av hvilken stat boken hører til. Variasjonene viser også større endring innen settet med bøker fra 2016-19 enn settet fra 2003. Analysen kategoriserer funnene i regionale utdanningsforskjeller, kulturelle og historiske kontekster, relevant pensum og forbedring av historisk forståelse. Ved å undersøke disse forskjellene, har min avhandling som mål å fremheve de bredere implikasjonene av disse utdanningsforskjellene for elever og hvordan dette kan påvirke historisk forståelse. Denne studien understreker viktigheten av å adressere regionale skjevheter i historieundervisning for å fremme en mer informert og kritisk elevmasse. In my master's thesis, the overarching research question is: "How do the states of Texas and California differ in their approaches to teaching specific thematic elements within the history of World War II in the 11th-grade curriculum? And are there notable omissions or underrepresented aspects in the historical narrative of these educational materials?" The study uses critical text analysis as a method to examine and compare two sets of history textbooks from Texas and California. I also utilize three different research questions to explore this topic further. The formulation of these questions was based on the desire for a comprehensive understanding of the topic, while also requiring a degree of delimitation to make it more understandable and relevant for the reader.
"How does the inclusion or exclusion of specific historical events affect the overall narrative of World War II in the educational material of the selected states?"
"How do the educational materials in Texas and California address the ethical and moral dimensions of events such as the atomic bombings of Hiroshima and Nagasaki? Do they differ between the states?"
"What are the possible implications of these varying approaches to teaching World War II history for students' understanding of this significant historical period?"
My research examines these two sets of seemingly identical textbooks from 2003 and 2016-19, uncovering significant differences in content depending on which state the book belongs to. The variations are greater in the 2016-19 set compared to the 2003 set. The analysis categorizes the findings into regional educational differences, cultural and historical contexts, relevant curricula, and enhancement of historical understanding. By examining these differences, my thesis aims to highlight the broader implications of these educational differences for students and how this may impact historical understanding. This study emphasizes the importance of addressing regional biases in history education to promote a more informed and critical student body.