Autismespektervansker hos barn i barnehagen
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1310]
Abstract
Bakgrunn:Psykiske vansker er et stort samfunnsmessig problem, som innebærer store samfunnsøkonomiske- og personlige kostnader. Forekomsten av psykiske lidelser blant førskole- og skolebarn i Norge er på omtrent 7 %. Barn med autismespekterdiagnoser er en sårbar gruppe i forhold til å utvikle flere psykiske lidelser samtidig. Om disse vanskene ikke oppdages kan de gjøre funksjonstapet større enn det autismevansken tilsier.
Hensikt:Hensikten med studien var å undersøke om det er forskjeller i relasjonskvaliteten mellom barnehageansatte og barnehagebarn med - og uten autismespektersymptomer, å undersøke sammenhenger mellom autismespektersymptomer, andre typiske psykiske vansker og relasjonskvaliteten, og se på hvilken betydning disse vanskene har for autismespektersymptomene sin påvirkning på den opplevde relasjonskvaliteten. I tillegg ble det også undersøkt om kjønnsforskjeller har betydning for opplevd relasjonskvalitet og autismespektersymptomer.
Metode:Med utgangspunkt i data fra prosjektet Barn i Midt-Norge (2018), er det gjennomført en kvantitativ undersøkelse med et tverrsnittdesign. Utvalget bestod av N=1430 barn i alderen 11 – 77 måneder. Teacher Report Form – Preschool (C-TRF) ble brukt for å innhente data om barnas atferd, relasjoner og psykiske helse, og Student-Teacher Relation Scale (STRS) ble brukt for å vurdere samspillet mellom barn og barnehageansatte (Achenbach & Rescorla, 2001; Pianta, 2001). Statistiske analyser ble kjørt i Statistikkprogrammet SPSS utgave 29, med et signifikansnivå 95%, p<0,05.
Resultat:Resultatene fra analysen viser at det er en signifikant forskjell mellom gruppene, både når det gjelder konflikt og nærhet i relasjonene. Funnene tyder på at barnehageansatte opplever at relasjonskvaliteten til barn med autismespektersymptomer er fylt med mer konflikt og mindre nærhet enn hos barn uten symptomer. Videre at jo flere autismespektersymptomer jo mer konfliktfylt relasjon, og dess mindre nærhet i relasjonene. Autismespektersymptomer korrelerer med alle de andre psykiske vanskene som er tatt med i studien. Det er signifikant forskjell mellom kjønnene når det gjelder relasjonskvaliteten nærhet, og det er mindre nærhet i relasjonen til gutter enn jenter.
Konklusjon:Funnene viser at kvaliteten på det relasjonelle arbeidet kan ha stor betydning for barnas utvikling og psykiske helse. Det tyder på at det kan være nyttig å utforske relasjonene til barn man ikke opplever å ha god kontakt med eller som viser vegring mot oppmerksomhet og samspill.
Nøkkelord:Autisme, relasjonskvalitet, psykisk helse, førskolebarn og barnehage Background:Mental illnesses are a great societal issue which comes with great societal and personal costs. In Norway, about 7% of children in preschool and primary school suffer from different mental ailments. Children with autism spectrum diagnoses are a vulnerable group in terms of developing multiple coinciding mental ailments. If these additional ailments are not discovered, they can worsen the loss of function beyond what the autism diagnosis entails.
Purpose: The aim of this thesis was to research whether there are differences in the quality of the relationships between kindergarten employees and kindergarteners with and without autism spectrum symptoms, to look for connections between autism spectrum symptoms, other mental illnesses and relationship quality, and to see what significance these ailments have on the effect the autism spectrum symptoms have in regards to the relationship quality. Additionally, whether gender played a part on the perceived relationship quality and autism spectrum symptoms was examined.
Method:A quantitative survey with a cross-sectional design was performed based on data from the project Barn i Midt-Norge (2018). The selection consisted of N=1430 children in the 11 - 77 months age range. Teacher Report Form – Preschool (C-TRF) was utilized to collect data regarding the children's behaviour, relationships and mental health, and Student-Teacher Relation Scale (STRS) was used to assess the relationship between the child and the kindergarten employee (Achenbach & Rescorla, 2001; Pianta, 2001). Statistical analyses were done in the statistical analysis program SPSS version 29, with significance level 95%, p<0.05.
Results:The results of the analysis shows a significant difference between the groups, both in terms of conflict and closeness in the relationships. The findings indicate that kindergarten employees perceive the relationship quality towards children with autism spectrum symptoms to be filled with more conflict and less closeness, compared to children without autism spectrum symptoms. Additionally, more autism spectrum symptoms lead to more conflict and less closeness in the relationship. Autism spectrum symptoms correlates to all other mental ailments looked at in this study. There are significant differences between the genders when it comes to the relationship quality closeness, with there being less closeness in relationships to boys.
Conclusion:The findings show that the quality of the relationship related works can have a great effect on the children’s development and their mental health. This indicates that it might be helpful to examine relationships with children who display discomfort to attention and interaction.
Keywords: Autism, Relationship Quality, Mental Health, Preschooler, Kindergarten