Hvordan kan Supported Employment bidra til arbeidsinkludering av utsatt ungdom?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143145Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1386]
Sammendrag
Arbeidsledigheten blant ungdom er høy både i Norge og i andre europeiske land. Antallet NEET-ere: «Not in Education, Employment og Training» øker, og de står følgelig i fare for marginalisering, sosial ekskludering og varig utenforskap. Marginaliseringen er et sosialt problem, og knyttes til forhold på individuelt, institusjonelt og strukturelt nivå. Dette fremheves som et «wicked-problem» med mangel på gode løsninger. Unge som i tillegg sliter med problemer knyttet til psykisk helse, skolegang, rus, kriminalitet, eller har hatt en tøff oppvekst, ser ut til å være spesielt utsatte. Å være i arbeid trekkes av mange frem som en viktig faktor sosial inklusjon, tilhørighet og samfunnsdeltakelse. Arbeid gir også tilgang til velferdsstatens goder og bidrar til selvforsørgelse og uavhengighet. Å stå uten arbeid er derfor forbundet med negativitet og stigma, og man kan oppleve marginalisering dersom man er arbeidsledig over tid. Derfor er det viktig at mennesker med nedsatt arbeidsevne eller andre bistandsbehov blir inkludert i arbeidslivet. Utsatt ungdom er en prioritert gruppe når det gjelder tiltak som skal bidra til fullføring av skolegang eller sysselsetting. Tidlig innsats er essensielt. Forskere viser bred enighet rundt Supported Employment (SE) som tilnærming til arbeidsinkludering. De fremhever at SE viser positive utfall knyttet til arbeidsformidling, sett opp mot andre tradisjonelle tilnærminger. Det samme gjelder for utsatt ungdom, uten at SE ble spesielt utviklet med tanke på denne målgruppen. SE sine kjerneaspekter som virker å treffe denne målgruppens behov er: rask arbeidsformidling i en ordinær jobb med vanlig lønn, tilpassing, oppfølging, støtte og veiledning både på og utenfor arbeidsplassen. At oppfølging og støtte skjer over så lang tid som ungdommen har behov for, er en sentral suksessfaktor. For å lykkes med SE for utsatt ungdom er hjelperens rolle helt essensiell. The unemployment rate among young people is high both in Norway and in other European countries. The number of NEETs: “Not in Education, Employment and Training” is increasing, and they are consequently at risk of marginalization, social and permanent exclusion. Marginalization is a social problem linked to conditions at individual, institutional and structural levels. This is highlighted as a “wicked problem” with a lack of good solutions. Young people who are also struggling with problems related to mental health, schooling, substance abuse, crime, or who have had a difficult childhood, seem to be particularly vulnerable. Being in work is highlighted by many as an important factor in social inclusion, belonging and participation in society. Work also provides access to welfare state benefits and contributes to self-sufficiency and independence. Being out of work is therefore associated with negativity and stigma, and people can experience marginalization if they are unemployed over time. That's why it's important that people with reduced working capacity or other assistance needs are included in working life. Vulnerable young people are a priority group when it comes to measures to help them complete their schooling or employment. Early intervention is essential. Researchers show a broad consensus around Supported Employment (SE) as an approach to work inclusion. They emphasize that SE shows positive outcomes related to job placement, compared to other traditional approaches. The same applies to at-risk youth, although SE was not specifically developed with this target group in mind. The core aspects of SE that seem to meet the needs of this target group are rapid placement in a regular job with a regular salary, adaptation, follow-up, support, and guidance both inside and outside the workplace. The fact that follow-up and support take place over as long as the young person needs is a key success factor. The role of the helper is essential to the success of SE for vulnerable young people.