Amasoner, gudinner og kvinnemakt: Feminisme og fantasy i Amasone-trilogien av Ingar Knudtsen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3143115Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med utgangspunkt i Amasone-trilogien av Ingar Knudtsen utforsker denne masteroppgava hvordan fantasy kan brukes som et medium for samfunnskritikk. Prosjektet går ut på å undersøke hvordan Amasone-trilogien spiller på både sjangerkonvensjoner og feministiske strategier for å fremme et feministisk budskap, samt i hvilken grad teksten lykkes med dette. Underveis støtter jeg meg på sjangerteori om fantasy, blant annet J. R. R. Tolkiens begrep om sekundær skapelse og Zahorski og Boyers inndeling i «high fantasy» og «low fantasy», samt feministisk teori basert på Simone de Beauvoir. Ut fra tidligere forskning om feministisk appropriasjon av fantasy viser jeg at Knudtsen benytter seg av lignende litterære strategier som andre samtidige feministiske forfattere. I dialog med amasone-myten, Bibelen og tradisjonelle sjangerkonvensjoner konstrueres det Anne Cranny-Francis kaller en feministisk leserposisjon, hvor den skjulte patriarkalske ideologien som er kodet inn i kulturens myter og litterære praksiser avdekkes. Gjennom tre tematiske innganger (samfunn, seksualitet/reproduksjon, og helterollen), undersøker jeg videre Amasone-trilogiens behandling av kjønn og kjønnsroller. Dette ses særlig opp mot krigerkulturen som skildres. Til slutt diskuterer jeg i hvilken grad teksten lykkes med sitt feministiske budskap, i lys av to kvinnelige feministiske fantasyforfattere. Her argumenterer jeg for at prosjektet i stor grad lykkes, fordi Amasone-trilogien ikke presenterer et entydig svar på hvordan kjønnsrollene bør være, men heller setter leseren opp mot sine egne internaliserte fordommer. Et hovedanliggende for masteroppgava er å forsvare fantasysjangeren fra en nedlatende holdning til den i norsk akademia som eskapistisk eller utelukkende for barn, og oppfordre til økt akademisk interesse for en forsømt del av norsk litteraturhistorie. Based on Amasone-trilogien (English translation: The Amazon trilogy) by Ingar Knudtsen, this thesis explores how fantasy can be used as a medium for social criticism. My project has been to analyse how the trilogy uses genre conventions and feminist strategies to forward a feminist agenda, and to what degree this has succeeded. In the thesis I use definitions of fantasy literature, amongst others J. R. R. Tolkien’s concept of secondary worlds and Zahorski and Boyer’s division of fantasy into «high and low fantasy», in addition to the feminist theory of Simone de Beauvoir. Based on previous research on the topic of feminist appropriation of fantasy, I demonstrate how Knudtsen utilizes similar strategies as contemporary feminist writers. Through interaction with the myths of the Amazons, The Bible and traditional genre conventions of fantasy, a feminist reading position is established. This is, according to Anne Cranny-Francis, a reading position in which the deconstruction of patriarchal discourse is a fundamental strategy. Through three thematic approaches (community, sexuality/reproduction, and heroism), I examine the way gender and gender roles are treated in the text, specifically in light of the prominent warrior’s culture in the books. Finally, I discuss to what degree the feminist aims of the text succeeds, by comparing the text to two female feminist writers. My argument is that a feminist goal is achieved, because the text does not provide an unambiguous answer to what gender should be but aims to lay bare the reader’s internalized prejudices. One of the main concerns has been to defend fantasy literature as a genre with great potential and value, in response to what I perceive as a condescending view of fantasy as escapist, or a children’s genre, in mainstream Norwegian academia. The thesis encourages the academic institution to take interest in a neglected part of Norwegian literary history.