Lederutvikling i sykehus; en kvalitativ studie om hvilke faktorer som fremmer eller hindrer overføring av trening fra et lederutviklingsprogram i et norsk sykehus
Description
Full text not available
Abstract
Masteroppgaven undersøker hva som skal til for at sykehusledere overfører trening fra et lederutviklingsprogram tilbake til sin arbeidskontekst. Studiet kartlegger hvilke faktorer som fremmer eller hindrer overføring av trening. Med en kvalitativ tilnærming undersøker jeg ledernes erfaringer gjennom semistrukturerte intervjuer, og jeg benytter tematisk analyse for å analysere datamaterialet. Resultatene demonstrerer at individets karakteristikker, programdesign og arbeidsmiljø virker å enten fremme eller hindre overføring fra lederutviklingsprogrammet. Faktorer som virker å fremme overføring er; overensstemmelse mellom behov og programinnhold, kollega- og lederstøtte, programinnhold som stimulerer til selvrefleksjon og arbeidsrelaterte problemstillinger. Motsatt virker mangel på ledererfaring, fravær av lederstøtte og sykehusets organisering av administrasjon og ledelse å hindre overføring av trening. I konklusjon bør overføring fra lederutvikling i sykehus tilrettelegges i tråd med tre hovedretninger; tilpasning av lederutvikling etter deltakers behov, læringsaktiviteter som stimulerer til refleksjon rundt arbeidsrelaterte problemstillinger og deltakelse som arbeidsgrupper bestående av lederteam. Oppgaven gir innsikt til hvordan spesialisthelsetjenesten kan planlegge lederutvikling på en måte som kan gi nytteverdi til den enkelte leder og organisasjonen som helhet i møte med dagens og morgendagens bemanningsutfordringer. The master's thesis investigates what is required for hospital leaders to transfer training from a leadership development program back to their work context. The thesis has identified factors which facilitate or hinders training transfer. Using a qualitative method, the study has explored leaders’ experiences through semi-structured interviews, furthermore, has thematic analysis been used to analyze the data. The results demonstrate that factors included in the individuals’ characteristics, training design and work environment appeared to either facilitate or hinder training transfer. Factors that seemed to facilitate training transfer were alignment between needs and training design, support from colleges and leaders, and program content that encourage self-reflection and work-related issues. Conversely, it seemed that limited experience as leader, lack of support from leaders and the hospitals organization of leadership hinders training transfer. In conclusion, training transfer from leadership development in hospitals should be facilitated according to three main directions; customization of leadership development in line with participants needs, learning activities that encourage reflection on work-related issues, and the participation as working groups consisting of leadership teams. The thesis provides insights into how hospitals can plan leadership development in a way that can provide value to the individual leader and the organization in addressing todays and tomorrow’s challenges.