Hva er sammenhengen mellom selvregulert læring og karakter i kroppsøvingsfaget?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142929Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formål med studien: Lærerplanen i kroppsøving sier at faget skal fungere som et læringsfag på lik linje med andre teoretiske fag. Likevel har forskning vist at dette ikke samsvarer med elevenes opplevelse av faget. Elevene rapporterer at de ikke opplever kroppsøving som et læringsfag, men heller et pausefag. Å utvikle elevenes selvregulerende læringsferdigheter vil gjøre elevene i bedre stand til å selvstendig læring, som gjør inkludering av selvregulert læring i faget viktig. Forskere har også funnet at norske elever skårer lavere på selvregulert læring i kroppsøving, sammenlignet med andre fag. Formålet med denne studien er å undersøke elevenes opplevelse av selvregulert læring i kroppsøving og se på sammenhengen selvregulert læring og karakter i kroppsøvingsfaget.
Utvalg og metode: Utvalget besto av 166 elever fra 3 skoler, 2 fra Trøndelag og 1 fra Nordland. Klassetrinnene i studien var VG1, VG2 og VG3. Studien er basert på tverrsnittsdata, som ble innhentet ved bruk av spørreskjema. Dataen ble analysert ved bruk av multippel regresjon. Regresjonsmodellen besto av variablene karakter, selvregulerende læring, motivasjon, klassetrinn, relativ alderseffekt, kjønn og idrettsdeltakelse.
Resultat: Funnene i studien viste at selvregulert læring, motivasjon og klassetrinn hadde en positiv påvirkning på karakteren i kroppsøving. Motivasjon hadde den største påvirkningskraften på karakter. Resultatene viste også at guttene får bedre karakter sammenlignet med jentene.
Konklusjon: Funnene i studien viser at selvregulert læring har en positiv og signifikant sammenheng med elevenes karakter i kroppsøvingsfaget. Dette funnet støtter tidligere funn som viste at selvregulerte elever presterer bedre enn elever som ikke er engasjert i selvregulerte prosesser. Samtidig ble det funnet at motivasjon, klassetrinn og kjønn har en påvirkning på karakteren i kroppsøvingsfaget.
Nøkkelord: selvregulert læring, kroppsøving, karakter The purpose of the study: The curriculum in physical education states that the subject should function as a learning subject on par with other theoretical subjects. However, research has shown that this does not align with the students experience of the subject. Students report that they do not perceive physical education as a learning subject, but rather as a break from theoretical subjects. To develop students self-regulated learning will enable students to engage in independent learning, making the inclusion of self-regulated learning in the subject important. Researchers have also found that Norwegian students score lower on self-regulated learning in physical education compared to other subjects. The purpose of this study is to examine students experience of self-regulated learning in physical education and look at the relationship between self-regulated learning and grades in physical education.
Methods: The sample consisted of 166 students from three different schools, two in Trøndelag and one in Nordland. The grade levels in the study were VG1, VG2 and VG3. The study is based on cross-sectional data, which was collected using a questionnaire. The regression model included variables grade, self-regulated learning, motivation, grade level, relative age effect, gender and sports participation.
Results: The findings of the study showed that Self-regulated learning, motivation and grade levels had a positive and significant impact on the grades in physical education. Motivation had the most significant influence on grades. The results also indicated that boys receive higher grades compared with the girls.
Conclusion: The findings show that self-regulated learning has a positive and significant relationship with the grade in physical education. This finding supports previous research showing that self-regulated students perform better then students not engaged in self-regulated processes. Additionally, it was found that motivation, grade levels and gender influence the grade in physical education.
Keywords: self-regulated learning, physical Education, grade