Madicken og "bibliska historien" - Om kristendommen som motiv og tema i Astrid Lindgrens Allas vår Madicken.
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3757]
Abstract
Denne oppgaven handler om funksjonen til kristne tema og motiver i en historisk barnebok, og inneholder refleksjon rundt noen av de didaktiske implikasjonene disse funksjonene kan ha for literaturundervisning. Tilnærmingen krever en historisk barnebok som inneholder motiver og temaer fra kristendommen. Jeg gjør en klassisk tema- og motivanalyse av Astrid Lindgrens Allas vår Madicken (1983). Problemstillinga i oppgaven er: Hvilke funksjoner har kristendommen som motiv og tema i boka Allas vår Madicken og hvilke didaktiske muligheter gir den for litteraturundervisning?Den teoretiske tilnærminga inkluderer metoderelatert teori om tema- og motivanalyse, samt teori knyttet til barnelitteratur, kulturarv og historisk litteratur. Jeg bruker Rolf Gaaslands forståelse av litterær analyse og Maria Nikolajevas forståelse av begrepet barnelitteratur. Nikolajevas diskusjoner rundt barnelitterære sjangrer og typiske tema i barnelitteraturen er også relevant for det teoretiske grunnlaget i oppgaven. Jeg aktualiserer og diskuterer bruk av historisk litteratur i lys av Else Marie Halvorsens Kulturarven i skolen, og Mads Claudis tanker om litteraturhistoriedidaktikk i I blindsonen. I analysen skriver jeg fram kategorier for funksjonen til kristendommen som motiv og tema i Allas vår Madicken. De overordnede områdene hvor kristendommen som tema og motiv har en funksjon er i markering av livets viktige hendelser, tanker om livet etter døden, bønn, barneoppdragelse og lek, og som skolefag. I drøftingsdelen diskuterer jeg de didaktiske implikasjonene av mine funn, og jeg kommer fram til at Allas vår Madicken innbyr til læringsarbeid knyttet til kulturarv, nabospråk, tverrfaglighet og danning. Oppgaven danner slik et grunnlag for videre, mer klasseromsnære undersøkelser. This thesis deals with the function of Christian themes and motives in a historical children’s book, and some of the didactic implications these functions may have for literature teaching in schools. This approach requires a historical children’s book which contains motives and themes from Christianity. I conduct a classical theme and motif analysis of Astrid Lindgren’s Allas vår Madicken (1983), and attempt to answer the question:What functions does Chrstianity have as a motif and theme in the book Allas vår Madicken, and what didactic opportunities do they provide for teaching literature?The theoretical approach includes method-related theory dealing with theme and motif analysis, as well as theory dealing with children’s literature, cultural heritage and historical literature. I apply Rolf Gaasland’s understanding of literary analysis, and Maria Nikolajeva’s understanding of the term children’s literature. Nikolajeva’s discussion on the genres of children’s literature and the typical themes of children's literature is also relevant to the theoretical foundation of this thesis. The use of historical literature is actualized and discussed in light of Else Marie Halvorsen’s Kulturarven i skolen (2017), a book on cultural heritage in schools, and Mads Claudi’s thoughts on the didactics of literary history in I blindsonen (2019).In the analysis, I outline categories for the functions of Christianity as a motif and theme in Allas vår Madicken. The main categories are: to mark important life events, to think about life after death, in prayer, in child rearing, in play and as a subject in school. The discussion part of the thesis concerns the didactic implications of the finds in the analysis. I find that Allas vår Madicken invites learning activities related to cultural heritage, neighbouring languages, interdisciplinary work and the formative sides of education. These finds create a possible foundation for further research more closely connected to the classroom.