Programmering av Bit:Bot i kombinasjon med undervisning av energi
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142646Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3757]
Sammendrag
Denne studien presenterer utvikling og utprøving av en undervisningsressurs der arbeid med programmering av Bit:Bot kombineres med en modell for energi, der energi kan lagres og overføres på ulike måter. Bakgrunnen for denne studien har tatt utgangspunkt i kjerneelementene energi og materie og teknologi, og der det står at «arbeid med kjerneelementet teknologi skal kombineres med arbeid av andre kjerneelementer» (Kunnskapsdepartementet, 2019). Målet med studien er å utvikle en undervisningsressurs som kan være til hjelp for naturfagslærere med å bruke teknologi sammen med undervisning av temaet energi. Jeg ønsker at denne studien kan være et bidrag til å bedre praksis knyttet til undervisning av energi og bruk av teknologi, slik som programmering av Bit:Bot, som læringsverktøy sammen med andre naturfaglige tema.
Den metodiske tilnærmingen for denne studien er inspirert av pedagogisk designforskning (Bjørndal, 2013). For utviklingen av undervisningsressursen har det blitt gjennomført en utviklingsfase på bakgrunn av litteratur, en utprøving med en klasse på mellomtrinnet og en evaluering av ressursen der endringer ble identifisert og gjort. Under utprøvingen oppsto det uforutsette hendelser som førte til at den faglige gjennomgangen av modellen for energi, utgikk på grunn av tidsmangel. Erfaringsgrunnlaget for videreutviklingen av undervisningsressursen består av observasjon fra utprøving og samtale med lærer. Undervisningsressursen som har blitt utviklet består av et oppgavehefte, en faglig gjennomgang i form av en lysbildepresentasjon, en beskrivelse av et praktisk eksperiment og en lærerveiledning.
Undervisningsressursen har blitt utviklet på bakgrunn av anbefalinger fra forskning knyttet til undervisning av energi og bruk av robotikk i undervisning. Basert på et begrenset erfaringsgrunnlag, indikerer denne studien til at elevene kan programmere og bruke Bit:Boten til gjøre seg observasjoner av et naturlig fenomen, der kjørelengden minker når stigningen øker. Vedrørende et av målene for studien var tanken at elevene skulle knytte modellen for energi til observasjonene under utprøvingen, men som ikke lot seg gjennomføre grunnet tidsmangel og uforutsette hendelser underveis. This study presents the development and testing of a teaching resource where work on programming Bit:Bot is combined with a model for energy, where energy can be stored and transferred in various ways. The background for this study is based on the core elements energy and matter and technology, and where it is stated that "work with the core element technology must be combined with work on other core elements" (Kunnskapsdepartementet, 2019). The aim of the study is to develop a teaching resource that can be of help to science teachers in using technology together with teaching the topic of energy. I want this study to be a contribution to improving practice related to the teaching of energy, and using technology, like programming of Bit:Bot, as a learning tool together with other science topics.
The methodological approach for this study is inspired by educational design research (Bjørndal, 2013). For the development of the teaching resource, a development phase has been carried out based on literature, a testing with a class in the secondary school and an evaluation of the resource where changes were identified and made. During the trial, unforeseen events occurred which led to the academical presentation of the model for energy, being canceled due to lack of time. The data acquisition for further development of the teaching resource, consists of observation from the testing and conversation with the teacher. The teaching resource that has been developed consists of an exercise booklet, an academic review in the form of a slide presentation, a description of a practical experiment and a teacher's guide.
The teaching resource has been developed based on recommendations from research relating to the teaching of energy and the use of robotics in teaching. Based on a limited data acquisition, this study indicates that students can program and use the Bit:Bot to make observations of a natural phenomenon, where the driving distance decreases as the gradient increases. Regarding one of the goals of the study, the idea was that the students should link the model for energy to the observations during the testing, but this could not be carried out due to lack of time and unforeseen events along the way.