• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Å portrettere en nær relasjon i dokumentarfilm

Gautun, August Toven
Master thesis
Thumbnail
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142618
Utgivelsesdato
2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1079]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Erfaringer fra masterproduksjonen En dag uten trening anvendes for å belyse aspekter ved det å lage dokumentarfilm om noen som står filmskaperen nært. En slik produksjon faller mellom undersjangerene portrettdokumentar og personlig dokumentar. Denne masteravhandlingen ser på litteratur innenfor disse feltene, samt Cinema verite-tradisjon, anvendes for å definere En dag uten trening i den større konteksten av dokumentarfilm. Masterproduksjonen har vært gjennomført som et solo-prosjekt. Konsekvensene av dette valget vurderes både generelt i sammenhengen dokumentarfilmproduksjon, men og spesifikt for denne filmen, som portretterer filmskaperens samboer. Å portrettere en nær relasjon i dokumentarfilm har sine utfordringer og risikofaktorer, både på et personlig og profesjonelt plan. Samtidig muliggjør det en unik samhandling mellom dokumentarfilmskaperen og den portretterte. Tilgang, tillit, fleksibilitet og motivasjon er erfart som sentrale fordeler ved å portrettere en nær relasjon i dokumentarfilm.
 
Experiences from the master production En dag uten trening is used to highlight aspects of making a documentary film about someone close to the filmmaker. This kind of production falls in between the subgenres portrait documentary and personal documentary. This master's thesis looks at literature within these fields, as well as the Cinèma vèritè tradition, is used to define En dag uten trening in the larger context of documentary film. The master production has been carried out as a solo project. The consequences of this choice are assessed both generally in the context of documentary film production, but also specifically for this film, which portrays the filmmaker's partner. To portray a close relationship in documentary film has its challenges and risks, both on a personal and professional level. At the same time, it enables a unique interaction between the documentary filmmaker and the person being portrayed. Access, trust, flexibility and motivation are experienced as key advantages of portraying a close relationship in documentary film.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit