Selvbestemmelse og autonomi for personer med psykisk utviklingshemming: betydningen for livskvalitet
Bachelor thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for psykisk helse [1334]
Description
Full text not available
Abstract
Tittel: Selvbestemmelse og autonomi for personer med psykisk utviklingshemming: betydningen for livskvalitet
Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan vernepleiere kan bidra til å fremme selvbestemmelse og autonomi for psykisk utviklingshemmede, og hva dette har å si for betydningen av livskvalitet.
Metode: I denne oppgaven er det benytter litteraturstudie som metode. Det blir vist til fem ulike forskningsartikler, samtidig relevant litteratur.
Resultat: Gjennom analyse skapte de fem artiklene funn av tre hovedtemaer: 1. Kommunikasjon, 2. Deltakelse og inkludering, og 3. Anatomi.
Konklusjon: Konklusjonen er at personer med utviklingshemming ønsker aktiv deltakelse i eget liv og i samfunnet, og de vil få brukt sin egen stemme. Vernepleiere kan fremme tilhørighet og meningsfullhet gjennom bruk velferdsteknologi, tilrettelegging, støtte, personlig tilnærming og sosial inkludering, og dette vil bidra med å øke livskvaliteten og selvbestemmelsen.
Nøkkelord: Psykisk utviklingshemming, selvbestemmelse, autonomi og livskvalitet Title: Self-determination and anatomy for people with mental retardation: the importance for quality of life
Purpose: The purpose of this thesis is to investigate how social educators can contribute to promoting self-determination and autonomy for mentally disabled people, and what this has to say about the importance of quality of life.
Method: I denne oppgaven er det benytter litteraturstudie som metode. Det blir vist til fem ulike forskningsartikler, samtidig relevant litteratur.
Results: Through the analysis, the five articles created findings of three main themes: 1. Communication, 2. Participation and inclusion, and 3. Anatomy.
Conclusion: The conclusion is that people with developmental disabilities want active participation in their own lives and in society, and they want to be able to use their own voice. Social educators can promote belonging and meaningfulness through the use of welfare technology, facilitation, support, personal approach and social inclusion, and this will contribute to increasing the quality of life and self-determination.
Keyword: Mental retardation, self-determination, autonomy and quality of life