"De blander veldig mellom nynorsk og bokmål. Så det blir nesten en 50/50, i tekstene deres" En kvalitativ studie av et utvalg lærere sine erfaringer med sidemålsundervisning, når sidemålet er bokmål
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3837]
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker undervisningspraksisen knyttet til sidemålsundervisning i Møre og Romsdal, når sidemålet er bokmål. Formålet er å gi en innsikt i situasjonen ved skoler hvor bokmål benyttes som sidemål. Det er gjort få studier om dette tidligere, og det er dermed relevant å åpne for perspektivet for elever og lærere med bokmål som sidemål. Studien avslørte at nynorskelevene blander når de skriver tekster. Lærerne i undersøkelsen rapporterer at elevene presterer like godt, eller til og med bedre, i bokmål enn i nynorsk. Det er også flere lærere som uttrykker at de må ha mer undervisning på nynorsk, siden elevene er svake i det. Dette danner grunnlaget for argumentet om at elever som lærer nynorsk samtidig som de eksponeres for bokmål, utvikler tospråklige ferdigheter. De utgjør dermed en gruppe som mestrer begge språkene parallelt, med nynorskundervisning på skolen og bokmål i samfunnet. Disse tospråklige ferdighetene påvirker lærernes tilnærming til undervisningen og deres vurdering av elevenes behov, for optimal læring. Noen mener at elevene krever mer fokusert undervisning i nynorsk, mens andre utfordres av begrensninger i tid og ressurser med tanke på omfanget av norskfaget. Det er ulike tilnærminger til sidemålsundervisningen, hvor noen har det i bolker på flere uker, mens andre har det blandet sammen med undervisning på hovedmålet. Lærerne i studien beskriver ulike undervisningsmetoder, inkludert språklig sammenligning, skrivebasert læring og tilpasning av undervisningen for å fremme språklig bevissthet blant elevene. Til tross for utfordringene understreker lærerne viktigheten av å beholde sidemålsundervisning i skolen, da det bidrar til å bevare nynorsk som et levende språk. Dette aspektet påvirker også lærernes valg og tilnærming til undervisningen. This master's thesis explores the teaching practices related to the instruction of a secondary language (bokmål) in Møre og Romsdal. The purpose is to provide insight into the situation at schools where bokmål is used as a secondary language. Few studies have been conducted on this topic previously, making it relevant to consider the perspectives of students and teachers who have bokmål as their secondary language. The study revealed that nynorsk students mix languages when writing texts. The teachers in the study report that the students perform equally well, or even better, in bokmål compared to nynorsk. Additionally, several teachers expressed the need for more instruction in nynorsk, as students are weak in this language. This forms the basis for the argument that students who learn nynorsk while being exposed to bokmål develop bilingual skills. They thus constitute a group that masters both languages simultaneously, with nynorsk instruction in school and bokmål in the community. These bilingual skills influence the teachers' approach to instruction and their assessment of the students' needs for optimal learning. Some believe that students require more focused instruction in nynorsk, while others are challenged by limitations in time and resources concerning the extent of the Norwegian subject. There are various approaches to secondary language instruction, with some having it in blocks of several weeks, while others mix it with instruction in the primary language. The teachers in the study describe different teaching methods, including linguistic comparison, writing-based learning, and adapting instruction to promote linguistic awareness among students. Despite the challenges, the teachers emphasize the importance of maintaining secondary language instruction in schools, as it helps preserve nynorsk as a living language. This aspect also influences the teachers' choices and approach to instruction.