Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNorozi, Sultana Ali
dc.contributor.authorBremseth, Anna Aaring
dc.date.accessioned2024-07-19T17:20:53Z
dc.date.available2024-07-19T17:20:53Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:168962130:128210313
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3142517
dc.description.abstractHensikten med denne studien er å samle inn innvandrerforeldre sine erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet. Studien baseres på erfaringer knyttet til barnet deres sin utredning for autismespekterforstyrrelse, spesialpedagogisk hjelp i barnehage og spesialundervisning i skole. Jeg ønsker med denne studien å svare på følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har innvandrerforeldre med det spesialpedagogiske støttesystemet etter at barnet deres har fått en autismediagnose? Studien bruker kvalitativ metode basert på fire semistrukturerte intervjuer med til sammen seks informanter. Målet var å få et innblikk i foreldrenes subjektive erfaringer, og er basert på et fenomenologisk perspektiv. Informantene hadde innvandret til Norge fra ulike land, og botiden i Norge varierte fra under tre år til over tjue år. Funnene ble inndelt i fire kategorier: 1. Foreldrene i møte med utredning, barnehage og skole, 2. Det byråkratiske systemet, 3. Foreldrenes forståelse av autismediagnosen og 4. Språk og kommunikasjon. Resultatene viste at informantene hadde varierte erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet, men også mange sammenfallende erfaringer. Flere kjente seg maktesløse i møte med et system de opplevde som byråkratisk og vanskelig å forstå. Informantene hadde mange gode erfaringer med hjelpen og støtten de mottok fra barnehage og skole. Denne studien indikerer at innvandrerforeldre opplever tilleggsbelastninger sammenlignet med norske foreldre, i form av språkbarrierer og mangel på systemforståelse. Dette kommer i tillegg til utfordringene de står overfor med tanke på barnets autismediagnose, og hvordan de best kan legge til rette for barnets utvikling. Oppgaven konkluderer med at det er nødvendig med økt bevissthet og kunnskap om hvordan innvandrerforeldre blir møtt og forstått i det spesialpedagogiske støttesystemet. Fagpersoner som møter dem må ta seg tid til å forklare, og også sikre at forklaringene deres blir forstått og at foreldrene føler seg sett og ivaretatt. Mangel på informasjon og kurs bidrar til usikkerhet for foreldrene.
dc.description.abstractThe purpose of this study is to collect immigrant parents' experiences of the special educational support system. The study is based on experiences regarding their child’s assessment for autism spectrum disorder, special educational help in kindergarten, and special education in school. With this study, I want to answer the following question: Which experiences do immigrant parents have with the special educational support system after their child has been diagnosed with autism? The study uses a qualitative method based on four semi-structured interviews with a total of six informants. The aim was to gain an insight into the parents' subjective experiences and is based on a phenomenological perspective. The informants had immigrated to Norway from various countries, and the period of residence in Norway varied from less than three years to more than twenty years. The findings were divided into four categories: 1. The parents in the meeting with the investigation, kindergarten and school, 2. The bureaucratic system, 3. The parents' understanding of the autism diagnosis and 4. Language and communication. The results showed that the informants had varied experiences with the special educational support system, but also many overlapping experiences. Several felt powerless in the face of a system they experienced as bureaucratic and difficult to understand. The informants had many good experiences with the help and support they received from kindergarten and school. This study indicates that immigrant parents experience additional burdens compared to Norwegian parents, in the form of language barriers and a lack of system understanding. This is in addition to the challenges they face concerning the child's autism diagnosis, and how they can best facilitate the child's development. The paper concludes that there is a need for increased awareness and knowledge of how immigrant parents are met and understood in the special education support system. Professionals who meet them must take the time to explain, and also ensure that their explanations are understood and that the parents feel seen and looked after. Lack of information and courses contributes to uncertainty for parents.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Men jeg sier ikke til dem hvis jeg møter noen fra hjemlandet mitt, jeg sier ikke at jeg har en autist. For da må jeg først begynne å forklare hva det her er.» En kvalitativ studie om innvandrerforeldres erfaringer med det spesialpedagogiske støttesystemet etter at barnet deres har fått en autismediagnose.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel