"Hvilke erfaringer har helsesykepleier i møter og oppfølging av ungdom som forteller om seksuelle overgrep"
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142480Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Seksuelle overgrep er et folkehelseproblem, og forskning viser at antall overgrep øker, spesielt i forbindelse med ungdomstiden. Studiens problemstilling er «hvilke erfaringer har helsesykepleier som møter og følger opp ungdom som forteller om seksuelle overgrep», og et kvalitativt design er valgt. Utvalget bestod av seks helsesykepleiere som hadde erfaring innenfor arbeid med ungdom og seksuelle overgrep. Data ble samlet inn ved individuelle intervjuer. Intervjuene ble analysert med refleksiv tematisk analyse. Analysen identifiserte fire hovedtemaer: «Det betydningsfulle første møtet», «Følelsesmessige reaksjoner på ungdommens historie», «Kunnskap og kompetanse i bagasjen» og «Erfaring oppfølging og tilrettelegging». Funnene viser betydningen av en tillitsfull og trygg relasjon med ungdommen, slik at de lettere kan åpne seg opp og komme tilbake. Sakens innhold kan føre til ulike følelsesmessige reaksjoner for helsesykepleier. For å lykkes i arbeidet er det nødvendig med grunnleggende kunnskap og kompetanse. Videre understrekes viktigheten av tverrfaglig samarbeid som en integrert del av helsesykepleie. Sexual abuse is a public health problem, and research shows that the number of abuses is increasing, especially in conjunction with youth. The study´s aim is “what experiences do public health nurses have who meet and follow up adolescents who tells about sexual abuse”, and a qualitative design was chosen. Six public health nurses with experience from working with adolescents and sexual abuse, participated. Data were collected through individual interviews. The interviews were analyzed using reflexive thematic analysis. The analysis identified four main themes: “The significant first meeting”, “Emotional reactions”, “Knowledge and competence in the baggage” and “Experience with follow-up and adaptation”. Findings show the importance of a trusting relationship with the adolescents, so they could easier open and come back. The content of the case can lead up to different emotional reactions for the public health nurses. To succeed in the work, basic knowledge and competence are necessary. Further, the importance of interdisciplinary collaboration as an integral part of public health nursing is emphasized.