Verdien av barns vennskap
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142347Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1433]
Sammendrag
Barn og unge i dag rapporterer de fleste at de har en god oppvekst og gode vennskap. Oversikter viser blant annet at flertallet av dagens barn og ungdom er godt fornøyd med foreldrene sine, trives godt på skolen og mange har nære venner som de kan stole på. Samtidig viser undersøkelser at ti prosent av barn rapporterer at de ikke har venner de kan stole på. Hensikten med denne studien har derfor vært å sette et fokus på hvilke faktorer som påvirker barns vennskapsrelasjoner. Gjennom litteraturen vises det at en faktor som kan forstyrre barns utvikling for sosiale relasjoner er om barnet opplever vold og overgrep. Studien har et hovedfokus på psykisk vold, da psykisk vold er det aspektet ved vold og overgrep som er blitt minst forsket på. Det å ha en god fysisk og psykisk helse er sentralt for individet for både læring og utvikling for barn. Det vises i litteraturen at psykisk helse er en sentral faktor for barns vennskapsrelasjoner. Det vises også at ens sjanser til gode vennskapsrelasjoner minskes ved lav sosioøkonomisk status. Videre vises det også gjennom forskning at kjønn har en effekt på vennskap, der litteraturen viser at jenter gjerne har færre og nærmere relasjoner enn gutter. Det teoretiske grunnlaget som benyttes er Erik Eriksons utviklingspsykologiske teori og studien tar for seg tre av hans åtte stadier i hans utviklingsstadier. Disse sammenhengene og fenomenene har blitt undersøkt gjennom kvantitativ metode med data fra Ungdata undersøkelsene i Norge som har blitt gjennomført fra 2010-2021, med et fokus på ungdomsskoleelevene. Det er blitt valgt å benytte tre ulike avhengige variabler for å undersøke ulike aspekter og former for vennskapsrelasjoner og om en er fornøyde med disse. Videre benyttes det fire ulike uavhengige variabler for å undersøke hvilke effekter disse har på vennskapene for barn. Studiens hovedfokus er som nevnt psykisk vold som hoved uavhengig variabel, men det skal også sees på psykisk helse. Sosioøkonomisk status og kjønn skal også utforskes, men i litt mindre grad.Til tross for at de fleste barn og unge i Norge idag rapporterer å ha gode vennskap er det samtidig 10 prosent som rapporterer å ikke ha dette. Etter gjennomført analyse vises det at barn som opplever psykisk vold, barn som har dårlig psykisk helse og barn som har lavere sosioøkonomisk status har mindre odds for å være fornøyd med vennene sine, samt at dette er uavhengig av kjønn. Samtidig viser studien at de som har opplevd psykisk vold ikke har en effekt for å rapportere å ha nære venner, samt å ikke ha noen å være med i friminuttene. Det studien derimot viser er at ungdommer som har dårligere psykisk helse, lav sosioøkonomisk status og er gutt har dårligere odds på å rapportere å ha nære venner, samt å ikke ha noen å være med i friminuttene. Children and youth today mostly report having a good upbringing and good friendships. Surveys indicate that the majority of today's children and adolescents are satisfied with their parents, enjoy school, and many have close friends they can rely on. However, surveys also show that ten percent of children report not having friends they can trust. Therefore, the purpose of this study has been to focus on the factors that influence children's friendships. Through the literature, it is shown that one factor that can disrupt children's development of social relationships is if the child experiences violence and abuse. The study primarily focuses on psychological abuse, as it is the aspect of violence and abuse that has been researched the least. Having good physical and mental health is central to the individual for both learning and development for children. Literature shows that mental health is a central factor for children's friendships. It is also shown that chances of good friendships decrease with low socioeconomic status. Furthermore, research also demonstrates that gender has an effect on friendship, with literature indicating that girls tend to have fewer but closer relationships than boys. The theoretical perspective used in this study is Erik Erikson's developmental psychological theory, and the study addresses three of his eight stages in his developmental stages.These relationships and phenomena have been examined through quantitative methods using data from the Ungdata surveys in Norway which have been carried out from 2010 to 2021, focusing on secondary school students. Three different dependent variables have been chosen to examine various aspects and forms of friendships and whether individuals are satisfied with these. Additionally, four different independent variables are used to examine the effects these have on children's friendships. As mentioned, the main focus of the study is psychological abuse and violence as the primary independent variable, but it also considers mental health. Socioeconomic status and gender will also be explored, but to a slightly lesser extent.Even though most children and youth in Norway today report having good friendships, there are still 10 percent who report not having this. After conducting the analysis, it is shown that children who experience psychological violence, children with poor mental health, and children with lower socioeconomic status have less odds of being satisfied with their friends, and this is independent of gender. At the same time, the study shows that those who have experienced psychological violence do not have an effect in reporting having close friends or not having anyone to be with during breaks. However, what the study does show is that adolescents with poorer mental health, lower socioeconomic status, and who are male have lower odds of reporting having close friends or not having anyone to be with during breaks.