• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Ålesund
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Ålesund
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Spis godt, lev godt: Helsesykepleieres erfaringer med å fremme sunt kosthold blant skolebarn gjennom foreldresamarbeid

Bergene, Janne Madelen; Hole, Bente Kristin Hovlid
Master thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3142314
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Ålesund [847]
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Skolehelsetjenesten er ikke alene om det helsefremmende og forebyggende arbeidet, men er en viktig premissleverandør som kan ha innflytelse på barns helse og utvikling. Helsesykepleiere som skal fremme sunt kosthold i barneskolen bør legge til rette for et godt samarbeid med foreldre, da det er foreldrene som er den viktigste ressursen til barnet. Formål: Å få kunnskap om helsesykepleieres erfaringer med det helsefremmende ernæringsarbeidet for skolebarn gjennom samarbeid med foreldre. Metode: Kvalitativ metode og individuelle intervjuer av åtte helsesykepleiere, analysert med refleksiv tematisk analyse. Funn: Helsesykepleiere erfarer at det praktiseres problembasert tilnærming fremfor helsefremmende ernæringsarbeid. Samarbeid med foreldre blir utfordret av ulike barrierer, og helsesykepleiers rolle og kompetanse for å kunne veilede og hjelpe er sentralt. Konklusjon: Helsesykepleiere opplever at kosthold er et vanskelig tema og at deres tilnærming, samt foreldrenes forståelse, engasjement og motivasjon, er avgjørende for et godt foreldresamarbeid.
 
Background: The school health service is not solely responsible for health promotion and preventive efforts; however, it plays a crucial role as a significant contributor that can impact children's health and development. Public health nurses are responsible for encouraging healthy eating habits among elementary school students should actively promote strong collaboration with parents, recognizing parents as the primary resource for the child's well-being. Purpose: To gain knowledge about public health nurses' experiences with health-promoting nutrition work for schoolchildren through collaboration with parents. Method: Qualitative method and individual interviews of eight public health nurses, analyzed using reflexive thematic analysis. Findings: Public health nurses experience that problem-based approaches are practiced rather than health-promoting nutritional work. Collaboration with parents is challenged by various barriers, and the role and competence of public health nurses in being able to guide and assist is essential. Conclusion: Public health nurses perceive diet as a challenging topic, and their approach as well as parents' understanding, engagement, and motivation are crucial for successful collaboration with parents.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit