Sammenslåing av sykehus fra et sykepleierperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3142298Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Oppsummering
Tematikken for denne oppgaven er endringsledelse ved sammenslåing av sykehus. Etter at norske sykehus ble omdannet til helseforetak i 2001 økte antallet sykehussammenslåinger. I tiden fremover forventes flere omorganiseringer av helsetjenestene for å møte økende etterspørsel samtidig som inntektene og bemanningen blir knappere. Tidligere forskning sier at en stor andel endringer feiler av både økonomiske og menneskelige faktorer. Mye av forskningen på sammenslåinger av sykehus er Amerikansk, har fokus på økonomi og er fra perioden etter sammenslåingen har skjedd. Denne oppgaven har derfor som mål å belyse hvordan ansatte kan oppleve forfasen til en sammenslåing av sykehus og hvordan de ledes. Kunnskap om hvordan ansatte opplever endringsprosesser kan gi informasjon som er viktig for en endringsleder med tanke på å håndtere motstand og skape fremdrift i endringen. Det er benyttet kvalitative dybdeintervjuer for å belyse ansattes opplevelser av å jobbe i en organisasjon som sammenslås og hvordan mellomlederen leder en sammenslåingsprosess. Ansattes fortellinger tolkes i lys av Jacobsens og Yukls teorier om motstand ved endringer, mens mellomlederens rolle ses opp mot Hopes fire roller for mellomlederen i endringsprosesser.Funnene i denne studien tyder på at selv om det er konflikter i starten av en sykehussammenslåing kan ansatte med tiden komme til en aksept. Ansatte ser ut til å være opptatt av å bli involvert og få nok informasjon om sammenslåingsprosessen. De etterlyser insentiver for å holde ut i tiden fra beslutning er tatt til sammenslåingen er gjennomført. De er også opptatt av å samarbeide på tvers av sykehusene for å bli kjent før de flytter til samme bygg. Både ansatte og mellomledere beskriver travle dager. Data i denne studien tyder på at mellomlederen har for mange oppgaver samtidig som sammenslåingsprosessen pågår, noe som ser ut til å resultere i en ledelse som preges av administrasjon. Abstract
The topic for this assignment is change management in hospital mergers. After Norwegian hospitals were transformed into health enterprises in 2001, the number of hospital mergers increased. In the future, several reorganizations of the healtservices are expected to meet increasning demand, while income and staffing will become scarcer. Previous research says that a large proportion of changes fail due to both economic and human factors. Much of the research on mergers of hospitals is American, focuses on economics and is from the periode after the merger has taken place. This thesis therefore aims to shed light on how employees can experience the pre-phase of a merger of hospitals and how they are managed. Knowledge of how employees experience change processes can provide information that is important for a change manager with a view to dealing with resistance and creating progress in the change.Qualitativ in-depth interviews have been used to shed light on employees` experiences of working in an organization that is merging and how the middle manager leads a merger process. The employees` narratives are interpreted in the light of Jacobsen`s and Yukl`s theories about resistance to change, while the middle manager`s role is compared to Hope`s four roles for the middle manager in change processes. The findings in this study suggest that even if there are conflicts at the start of a hospital merger, employees can eventually come to an acceptance. Employees seem keen to get involved and get information about the merger process. They are calling for incentives to persevere in the time from decision being made until the merger is completed. They also keen to collaborate across hospitals to get to know each other before moving to the same building. Both employees and middle managers describe busy days. Data in this study suggest that the middle manager has too many tasks at the same time as the merger process is ongoing, which seems to result in a management characterized by administration.