Helsesykepleiers erfaringer med bruk av en kunnskapsbasert nettportal i møte med ungdommer med psykiske helseplager i skolehelsetjenesten
Description
Full text not available
Abstract
Helsesykepleiere i skolehelsetjenesten har en unik posisjon for å fremme ungdommer sin psykiske helse. Forskning viser imidlertid at helsesykepleiere etterspør mer tilpasset verktøy og kompetanse. Hensikten med denne studien var å undersøke helsesykepleiere i skolehelsetjenesten sin erfaring med å bruke en kunnskapsbasert nettportal, som er utviklet spesifikt for helsesykepleier sitt arbeid med ungdom og psykiske helseplager. Et kvalitativ design ble valgt og det ble gjennomført seks individuelle semistrukturerte intervju. Datamaterialet ble analysert ved bruk av refleksiv tematisk analyse som resulterte i tre tema: 1. Kompetanseheving gjennom nettportal, 2. Tydeliggjøring av rolle og 3. En tidsbesparende nettportal. Studien fant at etter utprøving av nettportalen erfarte helsesykepleierne at den kan ha en nytteverdi i arbeidshverdagen ved å øke kompetansen, sikre faglig kvalitet og trygghet, gi et mer tydelig og likeverdig tilbud, samt bidra til tidsbesparelse i arbeidet. School nurses play a key role in adolescent mental health promotion. However, research shows that school nurses’ request more customized tools and knowledge. The aim of this study was to investigate school nurses experiences related to using a digital knowlegde-based web portal, developed specifically for the school nurses work with adolescents and mental health. A qualitative design was chosen, and six individual semi-structured interviews were conducted. The data was analyzed using reflexive thematic analysis and resulted in three themes: 1. Skill development through the web portal, 2. Role clarification and 3. A time-saving web portal. After they had tested the web portal, the study showed that the school nurses experienced it to be useful in their everyday work in that it increases competence, ensures quality and safety, provides more clarity and equality, as well as contribute to time-saving in their work.