Digitale verktøy i skolen - Læreres erfaringer
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141989Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3757]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Temaet for denne studien er digitalisering av skolen, med fokus på tre læreres opplevelse av hvordan digitale verktøy påvirker deres arbeidshverdag. Digitaliseringen i skolen har gått svært raskt, noe som også har vært med å forandre lærernes rolle og arbeidshverdag. Jeg ønsket å undersøke lærernes erfaringer med å bruke digitale verktøy i skolen, og også hva de ser på som fordeler og ulemper med bruken. I tillegg ville jeg undersøke deres oppfattelse av hvordan skolen har endret seg over tid, og dermed hvordan både lærerrollen og elevrollen har endret seg. Problemstillingen som er grunnlaget for studien min lyder som følger:
«Hvordan opplever lærere bruken av digitale verktøy i arbeidshverdagen sin?»
Studien min har et kvalitativt forskningsdesign, og for å undersøke problemstillingen min har jeg gjennomført semistrukturerte intervju med tre lærere. Gjennom disse intervjuene har jeg forsøkt å få innsikt i erfaringene til tre lærere, ansatt på tre ulike skoler.
Studiens hovedfunn viser at lærerne ser mange flere positive sider av bruken av digitale verktøy i arbeidshverdagen sin enn de ser negative. Lærerne legger vekt på at digitaliseringen blant annet gjør arbeidshverdagen deres mer effektiv, og at digitale verktøy skaper mer variasjon i undervisningen, samt mer motivasjon hos elevene. Til tross for mange positive aspekter ved den digitale utviklingen hadde de også noen negative, som for eksempel at skjermen er forstyrrende og kan føre til dårlig konsentrasjon. Elevene forbinder ofte skjerm med underholdning som spill og film, noe lærerne hadde spesielt fokus på. I tillegg til de positive og negative sidene lærerne presenterte under intervjuene, hadde intervjuene også fokus på utviklingen av lærerrollen og elevrollen i takt med skolens endring.
Man hører mye snakk om den negative utviklingen, og den stadig økende bruken av digitale ressurser i skolen. Målet med masteroppgaven min har dermed vært å belyse hva tre lærere egentlig synes om bruken av digitale verktøy, og hvordan det påvirker deres arbeidshverdag. The subject of this study is digitalization of today’s elementary school, focusing on three teachers’ experience of how digital tools affect their everyday work. Digitalization in elementary school has progressed rapidly, which has also resulted in a change in teachers´ role and day to day practice. I´ve also wanted to study teachers’ experiences with use of digital tools at work, as well as what they see as positive and negative with this usage. In addition to this, I´ve wished to investigate their opinions on how school has changed over time, and then how both teacher- and pupils roles have changed. The thesis statement of my study is as follows:
“How do teachers experience the usage of digital tools in their everyday work?”
My study is of a qualitative research-design, and to look into the thesis statement I´ve completed semi-structured interviews with three teachers. Through these interviews I´ve tried to gain an insight into three different teachers´, employed at three separate schools, experience.
The main findings show that teachers see a lot more positive than negative effects by the usage of digital tools. The teachers put weight on the point of it creating a more efficient work-life, adding more variety to the education provided as well as more motivated pupils. Despite many positive aspects of the digital development, there were also some negatives, e.g. screens are disturbing and may cause poor concentration. Students’ encounters with screens in their everyday life is often linked to entertainment, such as movies and video games, which was something the interviewees were particularly focusing on. In addition to the positive and negative sides the teachers presented during the interviews, there was also focus on the development of both teacher and student roles in line with how school is changing.
One hears a lot of talk surrounding the negative development, and the ever-evolving usage of digital resources at school. The aim of this master’s thesis has therefore been to enlighten how three different teachers view the usage of digital tools, and how it affects their day-to-day work.