“You can create a story and be part of that story” - En mikroetnografisk studie om hvordan ungdommer med norsk som andrespråk investerer i en teaterkontekst
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141984Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3853]
Sammendrag
SammendragFormålet med denne mikroetnografiske studien er å følge en gruppe ungdommer med blant annet norsk som andrespråk for å kunne si noe om hvordan de investerer i en teaterkontekst. Selv om teaterkonteksten er utenfor skolen, kan den bli sett på som en arena der elevene kan oppleve læring, og få muligheten for å investere, delta og bruke sine ressurser. Dette perspektivet åpner for å utforske og la seg inspirere av metoder som kan bidra til å styrke elevenes engasjement og deltakelse i mangfoldige klasserom.Jeg analyserer empirien fra teaterskolen primært med utgangspunkt i investeringsbegrepet til Darvin og Norton (2015) og støtter meg også på sentrale teorierinnen teaterpedagogikk for minoriteter og flerspråklighetspedagogikk. For å bearbeide funnene mine bruker jeg analyseverktøyet til Braun og Clarke (2022) for å gjennomføre en tematisk analyse.Studien avdekker to hovedfunn. For det første viser den at elevene investerer i teaterkonteksten fordi den gir dem muligheten til å bruke alle sine språklige ressurser og utfolde seg fullt ut for å skape noe Dette inspirerte tittelen på oppgaven min, basert på en uttalelse fra en av informantene: "You can create a story and be part of that story." Det andre funnet handler om hvordan instruktørene i teaterkonteksten påvirker elevenes investering; elevene investerer mer når de blir møtt med respekt og når instruktørene har en genuin tro på at de bidrar med verdifulle ressurser i denne konteksten.Hovedfunnene har viktige implikasjoner for norskfaget, spesielt innenfor læreplanen for grunnleggende norsk for språklige minoriteter, som vektlegger kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling (Kunnskapsdepartementet, 2020). En av hovedimplikasjonene av funnene er at lærere kan utforske hvordan de selv kan skape praksiser der elevene får brukt sine ressurser og hvordan deres ønske om å styrkeelevene kan komme til uttrykk. AbstractThe aim of this microethnographic study is to follow a group of adolescents, some of whom speak Norwegian as a second language, to understand how they invest in a theatrical context. Although the theater context is outside of the school, it can be seen as an arena where students can experience learning opportunities and possibilities for investment, participation, and utilization of their resources. This perspective opens up the opportunity to explore and be inspired by methods that can contribute to strengthening students' engagement and participation in diverse classrooms.I analyze the empirical data from the theater school primarily based on the investment concept by Darvin and Norton (2015), while also drawing on key theories within theater pedagogy for minorities and multilingual education. To process my findings, I utilize Braun and Clarke's (2022) analytical framework to conduct a thematic analysis.The study reveals two main findings. Firstly, it demonstrates that students invest in the theater context because it provides them with the opportunity to utilize all their linguistic resources and fully express themselves to create something. This inspired the title of my thesis, based on a statement from one of the informants: “You can create a story and be part of that story”. The second finding shows how theater instructors affect students' investment: students put in more effort when treated with respect and when the instructors genuinely believe they bring valuable resources to the table in this context.The main findings have substantial implications for the Norwegian school subject, particularly in the context of the curriculum for basic Norwegian tailored to linguistic minorities. This curriculum places a strong emphasis on fostering cultural understanding, communication skills, education, and identity development (Kunnskapsdepartementet, 2020). One key implication of the findings is that teachers can explore how to create classroom practices where students can utilize their resources and how their desire to strengthen students can be expressed.