Analyzing Cost-Efficiency: A Game Theory Approach to Comparing Project Delivery Methods in Norway's Road Construction Industry
Abstract
Sammendrag
Nye Veier, et veibyggingsselskap i Norge, har benyttet to typer prosjektleveransemetoder for å gjennomføre sine prosjekter (1-ECI og 2-ECI):
(1-ECI: utvikling av reguleringsplan av klienten og konsulenten, entreprenøren engasjeres etter godkjenning av reguleringsplanen.
2-ECI: engasjering av entreprenører fra begynnelsen, og utvikling av reguleringsplaner av entreprenør og klient.)
Nye Veier benytter 2-ECI prosjektleveransemetoden for å gjennomføre komplekse prosjekter hvor reguleringsplanene er utfordrende å utvikle av klienten og konsulenten, og hvor gjennomføringskunnskap og erfaring er nødvendig. I denne ECI prosjektmetoden har de gjennomførte prosjektene vist seg å være dyre og utfordrende for klienten. Denne masteroppgaven ble gjennomført for å identifisere årsakene til kostnadsøkninger i 2-ECI prosjekter og for å avgjøre hvilken ECI prosjektleveransemetode (1-ECI eller 2-ECI) som er mest kostnadsoptimalisert for klienten.
For å oppnå forskningsmålet ble informasjon fra 10 intervjuer med tre forskjellige involverte parter i Nye Veier-prosjekter benyttet (klient, entreprenør og konsulent), og dokumentgjennomganger og litteraturgjennomganger ble gjennomført. I tillegg ble prinsipper fra spillteori anvendt for å simulere anbudsprosessen og prosjektfaser for å oppnå en detaljert forståelse av partenes beslutningstaking, interaksjoner, preferanser og motivasjoner.
Resultatene viser at involvering av entreprenøren etter utviklingsfasen av reguleringsplanen (1-ECI) er mer fordelaktig med hensyn til kostnadseffektivitet for klienten under dagens markedsforhold. Men hvis et prosjekt er svært komplekst, er 2-ECI en bedre tilnærming og gir flere muligheter sammenlignet med 1-ECI.
I 2-ECI prosjektleveransemetoden kan prosjektkostnadene øke av flere grunner. Disse grunnene inkluderer høy usikkerhet og kompleksitet i prosjekter, mangel på entreprenørers ekspertise, misbruk av tillit i samarbeidsfasen, mangel på informasjon og tilstrekkelig grunnundersøkelse, mangel på passende insentiver, undervurdering av prosjektbudsjettet fra klientens side, og mottak av kostbare betingelser på reguleringsplanen fra myndighetene.
Dessuten fremhever denne studien at insentivet til fremtidig samarbeid som entreprenørene kan ha med klienten spiller en viktig rolle i suksessen til ECI-prosjekter. Abstract
Nye Veier, a road construction company in Norway, has employed two types of project delivery approaches to implement their projects (1-ECI & 2-ECI):
(1-ECI: developing zoning plan by the client and consultant, contractor is engaged after zoning plan approval.
2-ECI: engaging contractors from the beginning and developing zoning plans by contractor and client.)
Nye Veier employs the 2-ECI project delivery approach to conduct complex projects for which the zoning plans are challenging to develop by the client and consultancy, and where execution knowledge and experience are required. In this ECI project method, the projects implemented have turned out to be expensive and challenging for the client. This MSc thesis was conducted to identify the drivers of cost increases in the 2-ECI projects and to determine which ECI project delivery approach (1-ECI or 2-ECI) is more cost-beneficial for the client.
To achieve the research objective, information from 10 interviews with three different involved parties in Nye Veier projects was used (client, contractor, and consultant), and document reviews and literature reviews were conducted. Additionally, Game Theory principles were applied to simulate the tendering process and project phases to reach a detailed understanding of parties' decision-making, interactions, preferences, and motivations.
The results show that involving the contractor after the zoning plan development phase (1-ECI) is more beneficial in terms of cost-efficiency for the client in the current market condition. However, if a project is highly complex, 2-ECI is a better approach to be employed and provides more opportunities in comparison with 1-ECI.
In the 2-ECI project delivery approach, project costs may increase due to several reasons. These reasons include high uncertainty and complexity in projects, lack of contractors' expertise, misuse of trust in the collaboration phase, lack of information and sufficient ground investigation, lack of appropriate incentives, underestimating the project budget by the client, and receiving expensive conditions on the zoning plan from authorities.
Moreover, this study highlights that the incentive of future collaboration that contractors may have with the client plays an important role in the success of ECI projects.