dc.contributor.advisor | Mehus, Ingar | |
dc.contributor.author | Thorfinnsson, Bendik Brekke | |
dc.date.accessioned | 2024-07-16T17:22:22Z | |
dc.date.available | 2024-07-16T17:22:22Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187763163:46861266 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3141702 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom lærerstøtte, elevers
mestringsforventninger og målorienteringer, og deres selvregulerte læring i kroppsøving.
Betydningen av lærerstøtte ble undersøkt både direkte og gjennom elevenes
mestringsforventninger og målorienteringer. 480 elever fra ungdoms- og videregående
skole i Norge deltok i en spørreundersøkelse, og dataene ble analysert i en strukturell
ligningsmodell (SEM). Resultatene peker på lærerstøtte som den mest betydningsfulle
faktoren for elevenes selvregulerte læring, noe som viser at kroppsøvingslærere kan og
bør aktivt støtte elevenes læringsbevissthet i faget. Modellen indikerer i tillegg at lærere
kan styrke elevers mestringsforventninger i faget, som også bidrar positivt for å fremme
selvregulert læring. Til slutt tydeliggjøres det at mestringsmålene blant
målorienteringene er det som er positivt assosiert med selvregulert læring, mens
prestasjonsmålene ikke viser noen signifikant sammenheng. Resultatene fra denne
studien er dermed et bidrag som støtter forståelsen av den viktige rollen læreren kan ha
for å fremme selvregulert læring i kroppsøving. | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to investigate the relationship between teacher learning
support, students' self-efficacy and goal orientations, and their self-regulated learning in
physical education. The importance of teacher learning support was examined both
directly, and through the students' self-efficacy and goal orientations. 480 students from
Norwegian lower and upper secondary school participated in a cross-sectional
questionnaire, and the data were analyzed in a structural equation model (SEM). The
results indicate that teacher learning support stands as the most prominent factor for
students' self-regulated learning, meaning that teachers should actively support students'
awareness of their own learning processes in physical education. The structural model
also indicates that teachers can enhance students´ self-efficacy, which in turn also
contributes to their self-regulated learning. Finally, both mastery goals are positively
associated with self-regulated learning, while no significant relationship is found from the
performance goals. The results from this study contribute to the understanding that
teachers may play an important role for students' learning processes. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Selvregulert læring i kroppsøving - En kvantitativ undersøkelse av betydningen av lærerstøtte og elevers mestringsforventninger og målorienteringer | |
dc.type | Master thesis | |