Show simple item record

dc.contributor.advisorMehus, Ingar
dc.contributor.authorThorfinnsson, Bendik Brekke
dc.date.accessioned2024-07-16T17:22:22Z
dc.date.available2024-07-16T17:22:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187763163:46861266
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3141702
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom lærerstøtte, elevers mestringsforventninger og målorienteringer, og deres selvregulerte læring i kroppsøving. Betydningen av lærerstøtte ble undersøkt både direkte og gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer. 480 elever fra ungdoms- og videregående skole i Norge deltok i en spørreundersøkelse, og dataene ble analysert i en strukturell ligningsmodell (SEM). Resultatene peker på lærerstøtte som den mest betydningsfulle faktoren for elevenes selvregulerte læring, noe som viser at kroppsøvingslærere kan og bør aktivt støtte elevenes læringsbevissthet i faget. Modellen indikerer i tillegg at lærere kan styrke elevers mestringsforventninger i faget, som også bidrar positivt for å fremme selvregulert læring. Til slutt tydeliggjøres det at mestringsmålene blant målorienteringene er det som er positivt assosiert med selvregulert læring, mens prestasjonsmålene ikke viser noen signifikant sammenheng. Resultatene fra denne studien er dermed et bidrag som støtter forståelsen av den viktige rollen læreren kan ha for å fremme selvregulert læring i kroppsøving.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to investigate the relationship between teacher learning support, students' self-efficacy and goal orientations, and their self-regulated learning in physical education. The importance of teacher learning support was examined both directly, and through the students' self-efficacy and goal orientations. 480 students from Norwegian lower and upper secondary school participated in a cross-sectional questionnaire, and the data were analyzed in a structural equation model (SEM). The results indicate that teacher learning support stands as the most prominent factor for students' self-regulated learning, meaning that teachers should actively support students' awareness of their own learning processes in physical education. The structural model also indicates that teachers can enhance students´ self-efficacy, which in turn also contributes to their self-regulated learning. Finally, both mastery goals are positively associated with self-regulated learning, while no significant relationship is found from the performance goals. The results from this study contribute to the understanding that teachers may play an important role for students' learning processes.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSelvregulert læring i kroppsøving - En kvantitativ undersøkelse av betydningen av lærerstøtte og elevers mestringsforventninger og målorienteringer
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record