Selvregulert læring i kroppsøving - En kvantitativ undersøkelse av betydningen av lærerstøtte og elevers mestringsforventninger og målorienteringer
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141702Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne studien var å undersøke relasjonen mellom lærerstøtte, eleversmestringsforventninger og målorienteringer, og deres selvregulerte læring i kroppsøving.Betydningen av lærerstøtte ble undersøkt både direkte og gjennom elevenesmestringsforventninger og målorienteringer. 480 elever fra ungdoms- og videregåendeskole i Norge deltok i en spørreundersøkelse, og dataene ble analysert i en strukturellligningsmodell (SEM). Resultatene peker på lærerstøtte som den mest betydningsfullefaktoren for elevenes selvregulerte læring, noe som viser at kroppsøvingslærere kan ogbør aktivt støtte elevenes læringsbevissthet i faget. Modellen indikerer i tillegg at lærerekan styrke elevers mestringsforventninger i faget, som også bidrar positivt for å fremmeselvregulert læring. Til slutt tydeliggjøres det at mestringsmålene blantmålorienteringene er det som er positivt assosiert med selvregulert læring, mensprestasjonsmålene ikke viser noen signifikant sammenheng. Resultatene fra dennestudien er dermed et bidrag som støtter forståelsen av den viktige rollen læreren kan hafor å fremme selvregulert læring i kroppsøving. The purpose of this study was to investigate the relationship between teacher learningsupport, students' self-efficacy and goal orientations, and their self-regulated learning inphysical education. The importance of teacher learning support was examined bothdirectly, and through the students' self-efficacy and goal orientations. 480 students fromNorwegian lower and upper secondary school participated in a cross-sectionalquestionnaire, and the data were analyzed in a structural equation model (SEM). Theresults indicate that teacher learning support stands as the most prominent factor forstudents' self-regulated learning, meaning that teachers should actively support students'awareness of their own learning processes in physical education. The structural modelalso indicates that teachers can enhance students´ self-efficacy, which in turn alsocontributes to their self-regulated learning. Finally, both mastery goals are positivelyassociated with self-regulated learning, while no significant relationship is found from theperformance goals. The results from this study contribute to the understanding thatteachers may play an important role for students' learning processes.