Hvordan kan sykepleiere kommunisere i livets sluttfase med kreftpasienter i hjemmetjenesten?
Abstract
Hensikt: Oppgavens hensikt er å belyse hvordan sykepleiere kan kommunisere med kreftpasienter i livets sluttfase i hjemmesykepleien. Denne studien bidrar til at sykepleiere kan utvikle ferdigheter innen kommunikasjon.
Metode: I studien ble de utført et litteratursøk i to databaser der 7 artikler var relevante for å kunne finne et svar på problemstillingen vår. Vi har valgt 4 kvantitative artikler og 3 kvalitative artikler. For å analysere forskningsartiklene valgte vi Aveyards sin tematiske analysetabell.
Resultat: I livets sluttfase er det viktig for kreftpasienter at de blir involvert i beslutninger som blir tatt. En måte for å oppnå god kommunikasjon gjennom samhandling mellom sykepleiere og pasienter er at sykepleier skal lytte aktivt, bruke positiv følelseskommunikasjon, gi emosjonell støtte, gi informasjon, ivareta verdighet hos kreftpasienter og bygge relasjoner.
Konklusjon: Gjennom oppgaven har vi funnet ulike ferdigheter sykepleiere bør ha i møte med kreftpasienter i livets sluttfase. Støttende kommunikasjon, bygge relasjoner og bruk av bevisste kommunikasjonsferdigheter kan bidra til å ivareta og gi en god omsorg til kreftpasienter. Purpose: The aim of this study is to shed light on the way in which nurses can communicate with end-stage cancer patients in a home nursing care setting. The study sheds light on said issue in the hopes that it can inspire improvements in regard to patient-nurse communication in the future.
Method: After searching through a range of academic source material from two different databases, we carefully selected 7 articles that we deemed the most relevant to our research question. We have chosen 4 quantitative articles and 3 qualitative articles. In terms of our methodological approach to the source material, we used Aveyard's thematic analysis.
Result: Ultimately, our findings reflect the importance of involving end-stage cancer patients in decisions that directly affect their lives. Nurses can ensure good communication with their patients by: being active listeners, communicating with emotion and openness, providing emotional support and information, protecting the patients' dignity, and by building a solid relationship between themselves and the patients.
Conclusion: Throughout this thesis, we have attempted to identify some of the important skills that a nurse should possess in order to be able to handle end-stage cancer patients in an adequate and ethical manner. We have seen how engaging in conscious and purposeful self-evaluation when it comes to one's communication skills can help improve said skills, which, in turn, can improve relationship-building skills with patients as well. By building solid relationships with patients it becomes easier to provide them with the emotional support that they often need when going through this process. Quality communication can help to safeguard quality patient care.