Human-Centred Design in Modern ECDIS Systems
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141650Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten til rapporten er å etterforske hvor effektivt brukergrensesnittet, og generelt sett systemdesignet, av ‘electronic chart display and information system’ (ECDIS) er i å bistå sine brukere med systembruk. Opphavet til rapporten er begrunnet i en rekke ulykkes rapporter der ECDIS var en vesentlig grunn til ulykken. Ettersom systemet er såpass viktig om bord så er rapporten tenkt både viktig og relevant til næringen. En rekke datainnsamlingsmetoder var brukt for å svare på denne problemstillinga. Rapporten fant at noen viktige deler av systemdesignet til ECDIS var blant de hovedårsakene til flere ulykker. I tillegg så viste det seg at data samlet gjennom et eksperiment pekte på at forskjellig systemdesign mellom ulike system førte til store forskjeller i brukbarhet mellom ellers like grupper. Rapporten også fant at de systemene som var etterforsket i rapporten la ikke nok vekt på visse aspekter sånn som ergonomien, menneskelig-orientering, og brukbarhet. Dette fører da til en økt risiko til sjøs. Rapporten anbefaler dermed at mer vekt bør legges på sånne aspekter av utstyret og at mer akademisk etterforskning er gjort i dette området. This paper’s aim is to investigate how effective the user-interface and overall system design of modern electronic chart display and information systems (ECDIS) is in assisting the user with system operation. This is grounded in a number of accident reports where ECDIS played a significant contributing role. Since the system is so crucial onboard, the paper is thought to be relevant and important to the industry. Several data-collection methods were employed to answer this research question. The study found that key features of ECDIS design were contributing factors to a number of maritime accidents. In addition, the data collected from an experiment confirmed that different system designs lead to significant differences in usability between a homogenous group of users. The study also found that the systems that were investigated in this report do not put enough focus on human-centred, ergonomic design, and usability. This in turn increases the risks to safety at sea. The paper’s findings recommend for more weight to be put into this aspect of the equipment, as well as more research to be done on the topic of usability and human-centred user-interfaces in the maritime industry.