Konsekvensene av NH90 innkjøpet og betydningen av dette i den maritime helikopterberedskapen
Abstract
Kystvaktens helikopterberedskap har gjennom en lengre periode vært svekket og utredningen av de operative konsekvensene har vært fraværende for offentligheten. Studiets formål er å undersøke hvilke operative konsekvenser NH90 innkjøpet har hatt på Kystvaktens operative evne, og betydningen av dette i den maritime helikopterberedskapen.
Problemstillingen er basert på vår interesse for Kystvakten og den maritime helikopterberedskapen og gir en kilde til forskningsspørsmålene som omhandler konsekvensene med NH90 innkjøpet, og betydningen av det i den maritime helikopterberedskapen. Teorien i studiet omfatter Kystvaktens historie, oppgaver, helikopterberedskap, helikoptre i Kystvakten og om anskaffelsen av helikoptrene som er brukt i den maritime helikopterberedskapen.
I studiet er det brukt kvalitativ metode i form av kvalitativt intervju. Studiets utvalg består av fire personer med mange års operativ erfaring innen den maritime helikopterberedskapen. Bruk av åpen og deskriptiv koding er brukt for å fokusere på det eksplisitte og faktiske innholdet i transkripsjonene. Bearbeiding og analysearbeidet er utført ved å kondensere tekstene og hente ut essensen av materialet slik at det skal gi mening til studiet. Funnene i dette studiet peker hovedsakelig på en rekke faktorer som er med på å belyse problemstillingen. De viktigste faktorene kan beskrives som: responstid, vedlikehold, politiske beslutninger og avtaler, sensorutvikling, samarbeid og trening av personell. Faktorene er felles for å omhandle de operative konsekvensene og betydningen av den maritime helikopterberedskapen.
Konklusjonen i studiet er at Kystvaktens mangel på maritime helikoptre har ført til lengre responstid og redusert tilgjengelighet. Kontinuitet i de operative kapasitetene er essensielt for å sikre en god maritim helikopterberedskap. Kystvakten har vist seg å være svært tilpasningsdyktig og har derfor tatt i bruk alternative metoder for å utføre oppdragene sine, selv om dette ikke er en fullverdig løsning for manglende helikopter. Helikoptre i Kystvakten er helt essensielt for at de skal kunne utføre sine oppdrag på best mulig måte. Dersom Norge ikke får på plass Seahawk raskt vil Kystvakten fortsatt være svekket på områder som suverenitetshevdelse, søk -og redningsoperasjoner, fiskerikontroll og miljøoppsyn. Gode avtaler er en nødvendighet for innkjøp av samfunnskritisk materiell, og det bør derfor etterstrebes å overlappe de operative kapasitetene så det ikke får konsekvenser for de oppdragene Kystvakten utfører. The Norwegian Coastguards helicopter preparedness has been weakened over a longer period. Results of the operational consequences have been absent from the public. The object of this study is to investigate the operational consequences of the NH90 purchase and how it effects the utility of the Coast Guard’s operational abilities. In addition, it will enlighten how the consequences have arisen and the meanings for the maritime helicopter preparedness. The research question is based on our interest of the Norwegian Coast Guard and the maritime helicopter preparedness. They give a source to study the consequence of the NH90 purchase and the significance of the NH90 into the maritime helicopter preparedness.
The theory in this study focuses on the Coast Guard’s history, tasks, helicopter readiness, helicopters in the Coast Guard and to illuminate the acquisition of helicopters utilized in the maritime helicopter preparedness. In the study qualitative method has been used in the form of qualitative interviews. The study’s board consists of four individuals with many years of experience within the maritime helicopter preparedness. Open and descriptive coding is used to focus on the explicit and factual content of the transcriptions from the interviews. The processing and analytical work has been carried out by condensing the texts and extracting the essence of the material to give meaning. The results of the study points to a multitude of elements to illuminate the research question. The most important factors can be described as: response time, maintenance, political decisions and agreements, sensor development, cooperation, and training of crew. The factors have in common that they address the operational consequences and the importance of the maritime helicopter preparedness.
The conclusion of this study is that the Coast Guard’s lack of maritime helicopters has led to longer response times and reduced the availability. Continuity of the operational capacities is essential to secure a good maritime helicopter preparedness. The Coast Guard has proven to be very adaptive. They have used alternative methods to carry out their tasks even though it’s not a full-fledged solution for the lack of helicopters. Helicopter in the Coastguard are essential to carry out their tasks in the best possible way. If Norway does not quickly get the Seahawk in replacement for the NH90, the Coast Guard will continue to be weakened in areas such as assertion of sovereignty, search and rescue, fisheries control, and environmental supervision. High quality agreements are essential for procuring material that are crucial to society. It should be sought to overlap the operational capacities so that it does not have consequences for the tasks the Coast Guard carries out.