• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gruppekonsultasjoners betydning på helsestasjonen - En kvalitativ studie om mødres erfaringer rundt gruppekonsultasjoner på helsestasjonen

Rønning, Guro
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:188206766:46723817.pdf (7.202Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3141630
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie [4073]
Abstract
Sammendrag

Bakgrunn: Å gå inn i foreldrerollen kan være både givende og skremmende. Gruppekonsultasjoner på helsestasjoner anbefales sterkt som en verdifull ressurs for å gi foreldre forståelse, innsikt og støtte i rollen som omsorgspersoner, i tillegg til individuelle konsultasjoner. Tilbudet kan bidra til økt kunnskap, gi en arena for å skape sosiale nettverk, utveksle sosial støtte og fremme erfaringsdeling med andre foreldre. Det er imidlertid begrenset forskning som utforsker foreldrenes perspektiv på gruppekonsultasjonene i Norge.

Hensikt: Denne studien har som formål å undersøke mødres opplevelser tilknyttet gruppekonsultasjoner på helsestasjonen. Studien har potensial til å bidra til kvalitetsforbedringer innen helsestasjonsprogrammet, fremme brukermedvirkning og sikre et tilbud som er i tråd med foreldres ønsker og behov.

Metode: En kvalitativ metode er benyttet for å utforske disse erfaringene, og individuelle intervjuer ble gjennomført basert på en semistrukturert intervjuguide. Analyseprosessen ble gjennomført gjennom refleksiv tematisk analyse.

Resultater: Studiens funn fremhever ulike faktorer som motiverer og hindrer mødre til å møte til gruppekonsultasjonene, at gruppedynamikken har innvirkning på gruppens utbytte og gruppeleder har betydning i å forme gruppedynamikken og utbytte. Studien viser også at gruppekonsultasjonene kan være en arena for læring, og muliggjør sosial interaksjon, nettverksbygging og sosial støtte.

Konklusjon: Studien gir et detaljert bilde av mødrenes opplevelser rundt gruppekonsultasjonene på helsestasjonene. For å optimalisere nytten og effekten av disse konsultasjonene, er det viktig å ta hensyn til flere faktorer. Dette inkluderer gruppedynamikk, rollen til gruppeledere, tilpasning av læringstilnærminger, det sosiale aspektet ved barselgrupper og forståelse av faktorer som påvirker oppmøtet. Ved å styrke disse elementene kan opplevelsen og utbyttet av gruppekonsultasjonene for deltakerne forbedres, samt den den sosiale støtten foreldre kan oppnå. Dette vil videre kunne fremme helse og trivsel for mødre og deres barn. God kompetanse i gruppeledelse blir også sentralt for god kvalitet på gruppekonsultasjonene.
 
Abstract

Background: Entering parenthood can be both rewarding and daunting. Group consultations at child health centers are strongly recommended as a valuable resource to provide parents with understanding, insight, and support in their role as caregivers, in addition to individual consultations. This service can contribute to increased knowledge, provide a platform to create social networks, exchange social support and promote sharing of experiences with other parents. However, there is limited research exploring parents' perspectives on group consultations in Norway.

Aim: This study aims to explore mothers' experiences related to group consultations at child health centers. The study has the potential to contribute to quality improvements within the program for child health centers, promote user involvement, and ensure a service that aligns with parents' wants and needs.

Method: A qualitative approach was used to explore these experiences, and individual interviews were conducted based on a semi-structured interview guide. The analysis process was conducted through reflexive thematic analysis.

Results: The study's findings highlights various factors that motivate and hinder mothers from attending group consultations, that group dynamics influences the group's benefits, and that the group leader plays a significant role in shaping group dynamics and benefits. The study also shows that group consultations can serve as a platform for learning and facilitated social interaction, networking and social support.

Conclusion: The study provides a detailed insight into mothers' experiences with group consultations at child health centers. To optimize the benefits and effects of these consultations, it is important to consider several factors. This includes group dynamics, the role of group leaders, adjustments of learning approaches, the social aspect of postnatal groups, and understanding factors influencing attendance. Strengthening these elements can enhance participants' experience and benefits of group consultations, as well as the social support parents can obtain. This can further promote health and well-being for mothers and their children. Proficiency in group leadership also becomes essential for the quality of group consultations.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit