Sarah Lucia Stratford O`Neil Tronstad Space, Race, and Desire, in The Street (1946), and Giovanni`s Room (1956). The entanglement of space, blackness, and gender in two African American novels. Master`s Thesis in English Literature Trondheim, May 2024 Norwegian University of Science and Technology Faculty of Humanities Department of Language and Literature
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141604Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette prosjektet utforsker hvordan de to romanene, The Street (1946) og Giovanni's Room (1956), skrevet av de afro-amerikanske forfatterene Ann Petry og James Baldwin, viser sammenfiltringen av sosiale rom, hudfarge og kjønn. Spesifikt argumenterer jeg for at begge verkene forteller om de sosiale rommenes subjektivitet som illustrerer hvordan rom og geografi kan være partisk, kjønnsbasert og rasistisk. Under rammeverket til kritisk raseteori og skeiv teori, er det sentrale argumenetet i denne oppgaven at begge romanene representerer sosiale og rasemessige hierarkier som gjenspeiler raseskillene og maktstrukturene i 1940-tallets USA. Oppgaven er delt inn i to kapitler. "Space and the Black female Body i The Street" utforsker Petry's representasjon av den svarte kvinnekroppen, sammen med dens plass, synlighet eller usynlighet i Harlem. "Gender, Body and Homophobia, i Giovanni's Room" utforsker representasjonen av kjønn, rase, kropp og lyst - med en gripende vektlegging på affektive sosiale rom, som illustrerer hvordan kulturelle oppfatninger om kjønn påvirker hovedpersonen David i hans erfaring i møte med det homoseksuelle miljøet i Paris. This project explores how the two novels, The Street (1946), and Giovanni`s Room (1956), both written by the African American writers Ann Petry and James Baldwin, narrates the entanglement of space, blackness, and gender. Specifically, I argue that both works narrate space`s subjectivity, illustrating how space and geography can be biased, gendered and racist. Framed by Critical Race Theory and Queer Theory, the central argument of this thesis is that both novels represent social and racial hierarchies, echoing the racial divisions and power structures working in 1940s US. The thesis is divided into two chapters. “Space and the Black Female Body, in The Street” explores Petry`s representation of the black female body, along with their place, visibility, or invisibility in the city of Harlem. “Gender, Body and Homophobia, in Giovanni`s Room” explores the representation of gender, race, body and desire, with a poignant emphasis on affective spaces, illustrating how cultural conceptions on gender affect the main character David in his experience with the gay environment in Paris.