Smerter hos preverbale barn
Description
Full text not available
Abstract
Bakgrunn: Fra praksisfeltet har vi erfart at smerte er utfordrende å kartlegge, spesielt hos barn. Smerter kan være både undervurdert og underbehandlet hos barn, og det er derfor nødvendig å få en oversikt over dette. Det er særlig viktig å kartlegge smerter hos preverbale barn grundig, da de ikke kan uttrykke seg verbalt.
Hensikt: Hensikten med denne studien er å belyse viktigheten av å kartlegge smerter hos preverbale barn.
Metode: En systematisk litteraturstudie som er basert på syv forskningsartikler.
Resultat: Fra litteraturanalysen kom vi frem til følgende hovedfunn: 1) Å vurdere smerte gjennom kartleggingsverktøy, barnets atferd og vitale parameter. 2) Å vurdere smerte ved å vise omsorg og bygge en relasjon mellom sykepleier og barnet, inkludert deres foreldre.
Konklusjon: Sykepleiere har en sentral rolle når det gjelder kartlegging av smerte hos preverbale barn. Kunnskap og erfaring om relevante observasjoner, metoder og verktøy er nødvendig for god kartlegging. Det vil i tillegg være en fordel om sykepleieren har en relasjon til barnet og foreldrene for å kjenne til endringer hos barnet og tilegne seg nyttig informasjon fra foreldrene.
Nøkkelord: Smerter, smertekartlegging, preverbale barn, sykepleie Background: From the field of practice we have experienced that pain is challenging to assess, especially in children. Pain might be underestimated and untreated in children, and therefore it is necessary to get an overview of it. It is particularly important to thoroughly evaluate pain in preverbal children, as they cannot express themselves verbally.
Purpose: The purpose of this study is to highlight the importance of assessing pain in preverbal children.
Method: A systematic literature study based on seven research articles.
Results: From the literature analysis we came up with the following main findings: 1) Evaluating pain through assessment tools, the child’s behavior and vital parameters. 2) Evaluating pain by showing care and building a relationship between the nurse and the child, including their parents.
Conclusion: Nurses play a central role in evaluating pain in preverbal children. Knowledge and experience in relevant observation, methods, and tools are essential for accurate assessment. Additionally, it is beneficial for the nurse to have a relationship with the child and the parents to recognize changes in the child and gather valuable information from the parents.
Keywords: Pain, pain assessment, preverbal children, nursing