• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for medisin og helsevitenskap (MH)
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sykepleiernes erfaringer, en nøkkel innen kvalitetsforbedring

Koppanen, Anette Katariina; Johansen, Emma Elisabeth Haga
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:190976017:233876941.pdf (6.598Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3141164
Date
2024
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for helsevitenskap Gjøvik [1864]
Abstract
Bakgrunn

Kvalitetsforbedring i helsetjenestene er med å øke pasientsikkerhet samt føre til en kunnskapog forskningsbasert praksis blant helsepersonell. Tematikken anses som viktig grunnet

helsesektoren er stadig under utvikling, noe som resulterer i nye utfordringer for

helsepersonell som fordrer nye løsninger for å sikre god kvalitet i tjenestene. Denne prosjekt

bacheloroppgaven i sykepleie er et resultat av samarbeid mellom NTNU og kommunal

heldøgns helsetjeneste for eldre. Hensikten er å undersøke sykepleiernes erfaringer knyttet til

faktorer som påvirker kvalitetsforbedring generelt i arbeidshverdagen og ikke knyttet til et

spesifikt område.

Metode

I prosjektet ble kvalitativ metode valgt og det ble gjennomført semistrukturerte, individuelle

intervjuer av tre sykepleiere. Intervjuene ble gjennomført av to sykepleierstudenter i mars

2024. Analysen er inspirert av Braun og Clarke sine tematiske analyseprinsipper.

Resultat

Første hovedtemaet fra funnene våre, var sykepleierens åpenhet og deltakelse i

kompetanseheving med undertemaene refleksjon og forventninger samt veiledning og rutiner.

Andre temaet var sykepleierens forhold til arbeidsbelastning med undertemaene sykepleieres

ansvar samt oppgavefordeling og bemanning.

Konklusjon

Kvalitetsforbedringsarbeid påvirkes av hemmende og fremmende faktorer. En kan forebygge

hemmende faktorer ved å sikre god sykepleierbemanning, minske ansvar på den individuelle

sykepleieren, tydeliggjøre oppgavefordeling og avsette tid til arbeidsoppgavene som skal

gjøres. Dette vil kunne sikre bedre kontinuitet med kvalitetsforbedring. Ved å opprettholde og

bygge videre på gode relasjoner mellom kollegaer vil fremmende faktorer opprettholdes.

Dette resulterer i at sykepleierne øker kompetansen og evaluerer arbeidet med kvalitet mer

konstruktivt og dermed effektivisere arbeidet med kvalitetsforbedring.
 
Background

Quality improvement in health services contribute to increasing patient safety and lead to a

knowledge- and research-based practice among health personnel. The theme is considered to

be important due to the health sector being under constant change, which results in new

challenges for health personnel that require fresh solutions to ensure good quality in the

services provided. This project bachelor thesis in nursing is a result of cooperation between

NTNU and municipal twenty-four-hour healthcare for the elderly. The purpose is nurses’

experiences related to factors affecting quality improvement, generally in everyday work and

not associated to a specific area.

Method

Qualitative method was used, and semi structured individual interviews were conducted with

three nurses. The interviews were conducted by two nursing students in March 2024. The

analysis was inspired by Braun and Clarke’s thematic analysis principles.

Results

The first main theme from our findings was nurses’ openness and participation in competence

raising with the subtheme’s reflection and expectations as well as guidance and routines. The

other theme was nurses’ relationship with workload with the belonging subtheme’s nurses’

responsibility and task division and staffing.

Conclusion

Quality improvement work is affected by inhibiting and promoting factors. Inhibiting factors

can be prevented by ensuring adequate nursing staffing, reducing the responsibility placed on

individual nurses, clarifying task division and setting aside time for necessary tasks. This will

ensure better continuity with quality improvement. By maintaining and building good

relations between colleagues, promoting factors will be sustained. This results in nurses

increasing their competence and evaluating their work with quality improvement, more

constructively and thereby making their work with quality improvement more effective.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit