Sykepleiernes erfaringer, en nøkkel innen kvalitetsforbedring
Abstract
BakgrunnKvalitetsforbedring i helsetjenestene er med å øke pasientsikkerhet samt føre til en kunnskapog forskningsbasert praksis blant helsepersonell. Tematikken anses som viktig grunnethelsesektoren er stadig under utvikling, noe som resulterer i nye utfordringer forhelsepersonell som fordrer nye løsninger for å sikre god kvalitet i tjenestene. Denne prosjektbacheloroppgaven i sykepleie er et resultat av samarbeid mellom NTNU og kommunalheldøgns helsetjeneste for eldre. Hensikten er å undersøke sykepleiernes erfaringer knyttet tilfaktorer som påvirker kvalitetsforbedring generelt i arbeidshverdagen og ikke knyttet til etspesifikt område.
MetodeI prosjektet ble kvalitativ metode valgt og det ble gjennomført semistrukturerte, individuelleintervjuer av tre sykepleiere. Intervjuene ble gjennomført av to sykepleierstudenter i mars2024. Analysen er inspirert av Braun og Clarke sine tematiske analyseprinsipper.
ResultatFørste hovedtemaet fra funnene våre, var sykepleierens åpenhet og deltakelse ikompetanseheving med undertemaene refleksjon og forventninger samt veiledning og rutiner.Andre temaet var sykepleierens forhold til arbeidsbelastning med undertemaene sykepleieresansvar samt oppgavefordeling og bemanning.
KonklusjonKvalitetsforbedringsarbeid påvirkes av hemmende og fremmende faktorer. En kan forebyggehemmende faktorer ved å sikre god sykepleierbemanning, minske ansvar på den individuellesykepleieren, tydeliggjøre oppgavefordeling og avsette tid til arbeidsoppgavene som skalgjøres. Dette vil kunne sikre bedre kontinuitet med kvalitetsforbedring. Ved å opprettholde ogbygge videre på gode relasjoner mellom kollegaer vil fremmende faktorer opprettholdes.Dette resulterer i at sykepleierne øker kompetansen og evaluerer arbeidet med kvalitet merkonstruktivt og dermed effektivisere arbeidet med kvalitetsforbedring. BackgroundQuality improvement in health services contribute to increasing patient safety and lead to aknowledge- and research-based practice among health personnel. The theme is considered tobe important due to the health sector being under constant change, which results in newchallenges for health personnel that require fresh solutions to ensure good quality in theservices provided. This project bachelor thesis in nursing is a result of cooperation betweenNTNU and municipal twenty-four-hour healthcare for the elderly. The purpose is nurses’experiences related to factors affecting quality improvement, generally in everyday work andnot associated to a specific area.
MethodQualitative method was used, and semi structured individual interviews were conducted withthree nurses. The interviews were conducted by two nursing students in March 2024. Theanalysis was inspired by Braun and Clarke’s thematic analysis principles.
ResultsThe first main theme from our findings was nurses’ openness and participation in competenceraising with the subtheme’s reflection and expectations as well as guidance and routines. Theother theme was nurses’ relationship with workload with the belonging subtheme’s nurses’responsibility and task division and staffing.
ConclusionQuality improvement work is affected by inhibiting and promoting factors. Inhibiting factorscan be prevented by ensuring adequate nursing staffing, reducing the responsibility placed onindividual nurses, clarifying task division and setting aside time for necessary tasks. This willensure better continuity with quality improvement. By maintaining and building goodrelations between colleagues, promoting factors will be sustained. This results in nursesincreasing their competence and evaluating their work with quality improvement, moreconstructively and thereby making their work with quality improvement more effective.