Hvordan kan sykepleiere redusere avvik relatert til legemiddelhåndtering i hjemmetjenesten?
Abstract
Bakgrunn: Legemidler er en av de ledende årsakene til pasientskade på verdensbasis, dette ser man også i Norge. Legemiddelfeil og avvik oppstår i hjemmetjenesten, men blir ikke forsket nok om. Pasientsikkerheten har de siste 20 årene blitt satt mer fokus på, men det er lite fokus på dette i hjemmetjenesten. Hensikten med denne oppgaven ble dermed å utforske hvorfor det oppstår avvik ved legemiddelhåndtering i hjemmetjenesten og hvordan dette eventuelt kan reduseres.
Metode: Litteraturstudie med systematisk litteratursøk hvor det til slutt ble valgt ut syv vitenskapelige artikler som skulle analyseres.
Resultat: De fleste feil og avvik oppstår i forbindelse med mangel på kommunikasjon og dårlig informasjonsflyt, kompetansemangel og mangel på rutiner. Kommunikasjon mellom de ulike instansene i helsevesenet er den største årsaken, spesielt det å få tak i medisinlisten til brukeren med riktig og oppdatert informasjon. Lav kunnskap om legemidler, samt delegering til helsepersonell med lavere kompetanse var et problem. Avviksrapportering var avhengig av at det var god rapporteringskultur og åpenhet mellom helsepersonell.
Konklusjon: Kompetansehevning, kommunikasjon og bedre rutiner er sentralt i å redusere legemiddelfeil. Regelmessig medisinkurs for helsepersonell kan være avgjørende for å heve kompetansen. Bedre datasystemer og kultur for å kommunisere med tverrprofesjonelle kan synes å være et tiltak for å redusere avvik, samt en god rapporteringskultur og åpenhet rundt avvik. Background: Medications are one of the leading causes of patient harm worldwide, and similar trends are observed in Norway. Medication errors and incidents occur in home care services, but this area is under-researched. Over the past 20 years, patient safety has received increased attention, but there is little focus on it in the context of home care services. The purpose of this study was therefore to explore why adverse events occur in medication management in home care services and how these can potentially be prevented.
Methods: A literature review with a systematic literature search, in which we found seven articles to be analysed.
Results: Most errors and incidents occurred due to a lack of communication and poor information flow, lack of competence, and insufficient routines. Communication between different healthcare institutions was the major cause, particularly in obtaining the medication list with accurate and updated information. Low knowledge about medications and delegation to healthcare personnel with lower competence was a problem. Incident reporting relied on having a good reporting culture and openness among staff.
Conclusion: Increasing competence, improving communication, and better routines are central to reducing medication errors. Regular medication courses can be crucial for raising competence levels. Better data systems and a culture of interprofessional communication can be measures to reduce incidents, along with a good reporting culture and openness regarding incidents.