Bryt den økende trenden mot utbrenthet
Abstract
Sammendrag
BakgrunnI dag står Norge overfor en alvorlig mangel på sykepleiere, og i løpet av de neste årene vil denne mangelen øke betraktelig. Statistikk viser at mange sykepleiere opplever psykisk utmattelse, noe som kan true både kvaliteten på pasientomsorgen og pasientsikkerheten. Det er et presserende behov for å implementere tiltak som fremmer trivsel og reduserer utbrenthet blant sykepleiere, med fokus på både individuell selvomsorg og et helsefremmende arbeidsmiljø. Hensikt
Hensikten er å undersøke hvordan man kan forebygge utbrenthet blant sykepleiere, ved hjelp av mestringsteknikker og tilrettelegging for undervisning. Metode
Oppgaven er en litteraturstudie som består av utvalg og analyse av forskningsartikler, som belyses og drøftes ved hjelp av pensumlitteratur og annen relevant faglitteratur, samt egne erfaringer. Resultat
Våre funn indikerer at forebygging av utbrenthet blant sykepleiere krever et samarbeid mellom systemnivå og individnivå. To sentrale temaer som ble identifisert er ulike mestringsteknikker og undervisningsformer. Det er tydelig at en helhetlig tilnærming, som kombinerer ulike mestringsteknikker og undervisningsformer, kan være effektiv for å forebygge utbrenthet blant sykepleiere og fremme et sunnere arbeidsmiljø.
KonklusjonForskningen viser at forebygging av utbrenthet blant sykepleiere krever en helhetlig tilnærming som adresserer både individuelle og organisatoriske faktorer. Tiltak som kombinerer mindfulness-trening, veiledning i mestringsstrategier og positive intervensjoner kan bidra til å fremme trivsel blant sykepleiere, med positive effekter på både deres resiliens og kvaliteten på pasientomsorgen.
NøkkelordUtbrenthet, sykepleie, forebygging, pasientsikkerhet Abstract
Background Today, Norway is facing a severe shortage of nurses, and in the coming years, this shortage is expected to increase significantly. Statistics show that many nurses experience mental exhaustion and lack of time to perform their jobs properly, which can threaten both the quality of patient care and patient safety. There is an urgent need to implement measures that promote well-being and reduce burnout among nurses, focusing on both individual self-care and a health-promoting work environment.
PurposeThe purpose is to investigate how burnout among nurses can be prevented through coping techniques and facilitation of education.
MethodThe assignment is a literature review consisting of research articles, educational material, and other relevant literature, as well as personal experiences.
ResultsOur findings indicate that preventing burnout among nurses requires collaboration between the system level and the individual level. Two central themes were identified: teaching methods and coping techniques. It is evident that a holistic approach, combining different teaching methods and coping techniques, can be effective in preventing burnout among nurses and promoting a healthy work environment.
ConclusionResearch shows that preventing burnout among nurses requires a comprehensive approach that addresses both individual and organizational factors. Measures that combine mindfulness training, guidance in coping strategies, and positive interventions can contribute to promote well-being among nurses, with positive effects on both their mental health and the quality of patient care.
KeywordsBurnout, nurse, prevention, patient safety