Relasjonstraumer: Omsorgspersoners innvirkning på relasjoner i voksenlivet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3141103Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for psykologi [3214]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Tidligere forskning har funnet sammenhenger mellom opplevde relasjonstraumer og utfordringer med å etablere og opprettholde trygge og kjærlige relasjoner. Denne forskningen har som oftest vært basert på relasjonstraumer i form av fysisk vold og seksuelle overgrep, påført av mennesker i nære relasjoner. Psykisk vold og omsorgssvikt har fått betraktelig mindre fokus i forskningen. Basert på omsorgspersoners sentrale rolle i barns utvikling kan det argumenteres for at de som overgripere bør forskes på separat fra andre mennesker i nære relasjoner. Formålet med den foreliggende studien var å undersøke hvordan relasjonstraumer i oppveksten fra omsorgspersoner påvirker ens relasjoner i voksenlivet, både til selvet og til andre. Relasjonstraumer omfattet i denne studien fysisk, seksuell og psykisk vold, samt omsorgssvikt og vold mellom familiemedlemmer. Metode: Datasettet består av seks dybdeintervjuer med fem kvinnelige og én mannlig deltaker. Deltakerne oppga å i hovedsak ha opplevd relasjonstraumer i form av psykisk vold og omsorgssvikt. Tematisk analyse ble anvendt for å analysere datasettet. Resultater: Det ble funnet totalt fem temaer i datasettet. Sentrale temaer om konsekvenser for relasjonen til selvet var «En automatisk tilnærming til den andres identitet» og «Overregulering av det emosjonelle uttrykket for sinne», og «Redsel for å ta plass motvirker selvhevdelse». Viktige temaer om konsekvenser for relasjoner til andre var «Opplevelse av ens sosiale relasjoner og relasjonelle behov» og «Den romantiske relasjonen byr på flest utfordringer». Konklusjon: Den foreliggende studien beskriver hvordan opplevde relasjonstraumer fra omsorgspersoner kan hindre barnets utvikling av sitt autentiske selv, samt hvordan det former deres tilnærming til å ivareta sine relasjoner. Videre gir denne studien innsikt i hvordan deres selvforståelse og relasjoner til andre står i et gjensidig påvirkningsforhold i voksenlivet, under innflytelse av spesifikke tanke- og atferdsmønstre hos deltakerne. Previous research has shown a relationship between interpersonal trauma and challenges with establishing and maintaining safe and loving relationships. This research has mostly been based on interpersonal trauma from physical and sexual abuse inflicted by people in close relationships. Psychological abuse and neglect have received considerably less attention in research. Based on the caregivers’ central part in a child’s development, it could be argued that these abusers should be researched separately from other people in close relationships. The purpose of the current study was to investigate how interpersonal trauma from caregivers during childhood affect one’s relationships in adulthood, both to the self and to others. The interpersonal trauma in this study included physical, sexual, and psychological abuse, as well as neglect and violence between family members. Method: The data set consisted of six in-depth interviews conducted with five female and one male participant. The participants stated that they had experienced interpersonal trauma mainly in the form of psychological abuse and neglect. Thematic analysis was applied to analyze the data set. Results: In total, five themes were found in the data set. Central themes about the consequences for the relationship to the self were “An automatic approach to the other’s identity”, and “Overregulation of the emotional expression of anger”, and “Fear of claiming one’s space prevents assertiveness”. Important themes about the consequences for the relationships to others were “Experience of one’s social relationships and relational needs”, and “The romantic relationship is the most challenging relationship”. Conclusion: The present study indicates how the experienced interpersonal trauma from the caregivers can prevent the child’s development of its authentic self, as well as how the child develops its approach to take care of its relationships. Furthermore, this study provides insight into how their self-understanding and relationships to others are in a mutual influence relationship in adulthood, impacted by specific thought- and behaviour patterns of the participants.